@bettypavkova

neděle 5. srpna 2018

Došel nám čas - Barbora Walterová Benešová



Lidská rasa je zhýčkaná moderní dobou, až příliš jednoduchým životem. Ale jednou se po stisknutí vypínače světlo nerozsvítí. Nejdřív nastoupí obavy a nervozita, ale po pár dnech nastává boj o holý život. Ve městě se už dál přežít nedá, veškeré pohodlí technického pokroku je pryč. Benzínky nečerpají pohonné hmoty, do supermarketů se nedováží potraviny a zásoby léků velmi rychle mizí. Provoz v nemocnicích se zastavuje. Pacienti závislí na přístrojích umírají během několika prvních hodin. Začíná rabování a lidé se zabíjejí za bílého dne pro kus chleba. Z oblohy padají letadla jako papírové vlaštovky. Obyvatelé nemají ani potuchy, co se děje. Jak rozsáhlý je výpadek elektrické energie? Tolik potřebné informace se k nim nedostanou, televize nevysílají, rádia nehlásí a mobilní sítě jsou mimo provoz. Zhýčkaná devatenáctiletá městská dívka Mariana Laurentová se ocitá v naprosto neřešitelné životní situaci. V důsledku výpadku proudu se matka nevrátí domů a ona rázem musí řešit problém, jak zachránit sebe a dva mladší sourozence. Jediné místo, které nabízí záchranu, je dědečkův statek. Ten ale leží skoro tisíc kilometrů daleko. Podaří se dětem zvládnout tak dalekou cestu? A znamená vůbec farma bezpečí pro celou rodinu?

Jsem neskutečně ráda, že mám díky blogu možnost seznamovat se více s českými autory. Tentokrát tady mám knihu již od poměrně zavedené autorky. Kniha Došel nám čas je čtvrtou knihou od Barbory Walterové Benešové. Obzvlášť dvě její předchozí knihy, které se zabývají otázkou žen v africké kultuře mě zaujaly a mám v plánu je pořídit babičce. Pro mě osobně tématicky sedí mnohem více právě Došel nám čas a já mám opravdu radost, že jsem knihu k přečtení od samotné autorky dostala, dokonce i s věnováním!

Jak můžete zjistit z anotace - jde o postapokalyptický román. Konkrétně se kniha věnuje blackoutu. Toto téma je podle mě skvělé v tom, že je opravdu reálnou hrozbou pro náš svět. Byla jsem tedy zvědavá, jak se s ním autorka popasuje. Podle mě se jí to podařilo velice realisticky a uvěřitelně a věřím, že takto by svět při takovémto problému mohl opravdu vypadat.

Hlavní hrdinka má české kořeny, ale žije v Americe, konkrétně v Chicagu. Přiznám se, že to mě trošku mrzí a kdyby se kniha odehrávala přímo tady u nás v České republice, byla bych o ždibíček radši. Vzhledem k tomu, že hlavní hrdinka však často vzpomíná na své prarodiče, kteří v České republice žijí, třeba se jednou dočkáme i pohledu na to, jak jsme s tímto problémem bojovali my, Češi. :-)

Když už jsem zde zmínila hlavní hrdinku, vrhnu se rovnou na ni. Mariana mi byla neskutečně sympatická. Chová se zodpovědně, jako správný starší sourozenec, ale má i slabší chvilky, kdy ji přemůžou emoce, což působí uvěřitelně. Všechny postavy v knize se líbily a byly mi opravdu sympatické. Líbilo se mi, jaké rodinné a případně i romantické vztahy se mezi nimi vyvíjeli a jak je katastrofa měnila. Co musím určitě vyzdvihnout ohledně hlavní hrdinky je to, že se musí vypořádávat s klasickými problémy. Téma menstruace je o hlavních hrdinek v 99 % knih prostě tabu. Zde ho však autorka zmiňuje - problémy s docházením hygienických potřeb. Podle mě je to opravdu super a potřeba, protože upřímně, nenapadlo Vás nikdy, jak to řešila Katniss v Hunger Games, nebo třeba taková Bella? Jak sakra mohl Jasper od Cullenových zvládnout chodit do školy a nevysát každou menstruující dívku, když jeden malý škrábanec na Bellině ruce zavinil neštěstí? Ale teď zpět k "Došel nám čas".

Kniha je neskutečně čtivá. Je dělená do kapitol, kdy každá se věnuje jednomu dni. Je u ní uvedené o kolikátý den katastrofy se jedná a datum. A pozor - přečtěte si knihu hned, odehrává se totiž teď v těchto dnech a to je prostě fajn zpestření. Kapitoly jsou poměrně krátké a i to přispívá k tomu, jak skvěle se kniha čte. Opravdu jde o hodně čtivý kousek, který právě třeba teď v létě, bude to pravé.

Kniha je plná akce a konfliktů, podobně jako to známe třeba z The Walking Dead a i díky tomu mě opravdu bavila. Myslím si, že pokud máte rádi knihy, filmy a seriály s tématem apokalypsy, bude se Vám kniha líbit. (Pokud se Vám líbil Červený vrch, budete určitě nadšení, jen tu nejsou zombieci a peklo na zemi způsobí něco mnohem uvěřitelnější). Najdete zde jak vraždy, tak rodinné i romantické vztahy, putování opuštěnou krajinou, občas i pár brutálnějších a nechutnějších scén. Autorka se opravdu jen tak něčeho nezalekne a nic pro ni není tabu - a to prostě k apokalypse sedí. 

Knihu rozhodně doporučuji, vážně se mi neskutečně líbila a jsem ráda, že se u českých autorů začínají objevovat i takováto témata a ne jen klasická romantika nebo třeba fantasy. Knihu hodnotím 90 % (dočetla jsem ji před několika hodinami a stále přemýšlím nad hlavní hrdinkou). Vzhledem ke konci knihy doufám, že si budeme moc přečíst o dalších osudech hlavních hrdinů! (Nebojte se, kniha ukončuje jistou životní etapu hlavních hrdinů, nejde o vyloženě otevřený konec, ale autorce dává možnost nám představit další dobrodružství postav a já upřímně doufám, že dostaneme příležitost do jejich životů znovu nahlédnout). Určitě knihu omrkněte - třeba tady na stránkách nakladatelství Brána.

Moc děkuji paní Barboře Walterové Benešové za to, že mi knihu k přečtení poskytla, byla jsem z ní opravdu nadšená! :-)

4 komentáře:

  1. Tak to vypadá jako vážně skvělé čtení :) Post-apo příběhy mám ráda, tak se po knize určitě podívám :)

    OdpovědětVymazat
  2. Páni, vďaka za tip, je skvelé, že aj naši autori produkujú skvelé knihy a so zaujímavými témami :-) Snáď sa mi tiež pošťastí sa raz ku knihe prepracovať :D

    OdpovědětVymazat
  3. Pěkná recenze :) kniha vypadá zajímavě, post-apo knihy moc nevyhledávám, ale tahle nevypadá vůbec špatně. :)

    OdpovědětVymazat
  4. Kniha vypadá zajímavě. :) Já apokalyptické příběhy vyhledávám, takže zajímavý tip. :)

    OdpovědětVymazat

Každý komentář mi udělá velkou radost a moc za něj děkuji. :-)