@bettypavkova

sobota 20. ledna 2018

Tajná historie Twin Peaks - Mark Frost



Je to jako ten nejkrásnější sen a ta nejhorší noční můra dohromady. Vítejte v městečku Twin Peaks.

Mysteriózní thriller, balancující mezi fikcí a realitou, osvětlující, co a proč se před pětadvaceti lety v městečku Twin Peaks vlastně událo.
Když se v roce 1990 na televizních obrazovkách objevil seriál Městečko Twin Peaks, získal si okamžitě srdce fanoušků po celém světě a stal se jedním z kultovních televizních seriálů. Režisér David Lynch vybudoval bizarní, fantaskní a často děsivý svět zdánlivě poklidného maloměsta, v němž se postupně rozplétá předivo záhad, započatých vraždou mladé dívky. Ale byl to skutečně opravdový začátek všech podivností, které jsou s městečkem Twin Peaks spojeny?
Nyní přichází spolutvůrce přelomového televizního seriálu Mark Frost s příběhem, na který miliony fanoušků čekaly dlouhých 25 let. Kniha Tajná historie Twin Peaks rozšiřuje svět původního seriálu a nevysvětlitelné jevy, ke kterým zde docházelo, zasazuje do nesmírně vrstevnatého a rozsáhlého příběhu. Na jeho počátku se prostřednictvím cestovních deníků Lewise a Clarka vracíme na samý počátek 19. století, k prvním kontaktům Američanů s domorodými indiány. Vše totiž nasvědčuje tomu, že kořeny záhad leží hluboko v dávné minulosti. Jedno tajemství však vede ke druhému… až k závěrečným šokujícím událostem…
Kniha představuje ten nejlepší způsob, jak se naladit na blížící se pokračování seriálu, který natáčí David Lynch za scenáristické spolupráce Marka Frosta.

Většina z Vás pravděpodobně zaznamenala v současné době úspěch série "Akta Illuminae". Tyto knihy jsou zpracované jinak, než většina knih. Jejich grafická stránka je to, co je na knize opravdu zajímavé a já Vám dnes přináším tip na knihu, která je vytvořena podobně. Podle mě je ale ještě hezčí. Tajná historie Twin Peaks je v barevném provedení.





Jak jsem již zmínila, tím největším lákadlem na této knize je asi její grafické zpracování. Příběh se odehrává formou spisu, ke kterému se dostala agentka FBI. Celá kniha tedy působí stylem, že čtete tajný spis. Zároveň zde naleznete mnoho fotografií, novinových "výstřižků" a podobně. Vše je barevné a jako bonus na kvalitním papíře, což na knize v tomto stylu rozhodně oceňuji. Celé vydání je krásně provedené a do detailu promyšlené. I zespodu úzkého přebalu naleznete zajímavý vzor. A také zde potkáte mnoho sov. 




Příběh nás seznamuje, jak už název napovídá, s historií Twin Peaks. Toto městečko je hlavním dějištěm kultovního seriálu - je spojováno s množstvím záhad a také mimozemšťany. Kniha popisuje prakticky historii UFO ve světě a opírá se o reálné případy sledování UFO a samozřejmě o "Roswell". Historie je zde mapována už od starých indiánských kmenů a já se musím přiznat, že tyto části, věnující se nejdávnější historii mě příliš nebavily a já byla poměrně zklamaná. Ve chvíli, kdy jsem však překonala cca stranu 100, začala se kniha věnovat době bližší té mé a kniha mě začala opravdu bavit. 


Příběh není prostě klasickým beletristickým příběhem, na který je člověk zvyklý. O postavách se čtenář nedozvídá prakticky nic navíc, ale jen to, co těsně souvisí s hlavním tématem. Nenaleznete zde žádného "klasického" vypravěče. Nejde o to, aby si čtenář vytvořil s postavami pouto. Knihu nemůžete číst jako klasickou beletrii, ale musíte si přijít na svůj způsob, jakým knihu uchopíte.


Přesto, že je kniha zpracovaná "originálnějším" způsobem, převládá zde text nad obrázky a to jsem rozhodně ocenila. Na druhou stranu je ale třeba počítat s tím, že pokud jste nečetli ještě žádnou knihu zpracovanou takovýmto "jiným" způsobem, budete si muset zvykat a to platilo i o mně. Proto mě dost možná i prvních 100 stran nebavilo tolik kolik mohlo. Na druhou stranu jsem ovšem ráda, že knihu vlastním. Nejen, že jde o knihu, která je nádherná na pohled a v knihovně se stává výrazným prvkem. Jde i o to, že jsem si rozšířila obzory a posunula svoji četbu i jiným směrem.


Na Goodreads jsem knihu nakonec hodnotila 4 hvězdami. V mém hodnocení je zapojeno samozřejmě vše a její hodnocení rozhodně výrazně pozvedává právě grafická stránka. Kniha je to nádherná, ale nezařadila bych ji do "odpočinkové" četby. Soustředit se na ni musíte poměrně výrazně, ale přesto Vás upoutá a budete zvědaví na to, co se bude objevovat dále. Osobně neznám seriál Twin Peaks (ale díky přečtení knihy ho mám v plánu). Pokud Twin Peaks znáte a milujete, určitě po knize sáhněte, myslím si, že pro fanoušky seriálu je kniha skvělým "bonusem", "dodatkem"... V procentech bych knihu ohodnotila 65%.

6 komentářů:

  1. Pěkná recenze, o knize jsem vůbec neslyšela, i když název mi něco říká. :) Líbí se mi originální grafické zpracování. :)

    OdpovědětVymazat
  2. Já jsem taky nikdy o knížce neslyšela ni nic si nepamatuji, že by mi něco připomínala. Zato taky miluji knihy s nádhernými ilustracemi a tahle asi patří teď mezi ně. Pěkná recenze btw.

    OdpovědětVymazat
  3. Teď jsi mě opravdu nalákala. Grafické zpracování sice není všechno, ale poslední dobou mám krásné knížky moc ráda. :D :)

    OdpovědětVymazat

Každý komentář mi udělá velkou radost a moc za něj děkuji. :-)