@bettypavkova

středa 19. září 2018

Jsem zpět - Brenda Novak



Psychiatrička Evelyn Talbot se vrací do nápravného zařízení pro nejděsivější psychopaty z celé Ameriky. Evelyn neustále myslí na svou ponurou minulost. Její bývalý přítel Jasper Moore ji unesl, mučil a málem zabil. Evelyn zmizela beze stopy. O dvacet dva let později má Evelyn stále pocit, jako by na ni ve stínu někdo číhal. A dál se věnuje svému poslání: v Hanover House se snaží pomáhat a studovat ty nejkrutější psychopatické mozky. Když je přijat nový pacient Lyman Bishop, Evelyn si uvědomí, že by mohl být ideálním kandidátem pro výzkum. Je inteligentní a důvěryhodný, velmi jí připomíná Jaspera. Sotva kdo by tipoval, že tento muž byl odsouzen za únosy a vraždy několika žen. Ale jestli Evelyn ze svých děsivých zkušeností něco pochopila, pak je to fakt, že takoví lidé bývají nejnebezpečnější...

Znáte ten pocit, když čtete knihu a několikrát během četby si řeknete "PANEBOŽE!!"? Nestává se mi to úplně často. Pro něco takového mě kniha musí naprosto pohltit, musím přestat vnímat okolí a ocitnout se prakticky v ději. U knihy Jsem zpět se mi to stalo hned několikrát. Tenhle thriller je naprosto perfektní!

Stalo se mi to, co se mi nestává příliš často. Nevěděla jsem, že jde o druhý díl série. První jsem nečetla. Když jsem to zjistila, trochu jsem se zalekla, ale kniha mě anotací tak nalákala, že jsem neváhala a stejně se do ní rychle pustila. S potěšením můžu říct, že pokud Vás anotace naláká tak jako mě, klidně po knize sáhněte bez znalosti prvního dílu. Ničemu to nevadilo, nebyla jsem zmatená ani nic podobného. Minulost postav je představena i v tomto díle, tudíž víte o kom čtete a jakou si o něm máte udělat představu. Jediné co se stane je to, že zjistíte, co se odehrálo v díle prvním. U mě to však jenom prohloubilo chuť přečíst si zpětně i díl první. Přesto, že vím, co se v něm zhruba odehraje a jak skončí - stále mě láká. To jednoznačně poukazuje na to, jak skvělá kniha byla.

Hlavní hrdinka je psychiatrička Evelyn, která se stala jako šestnáctiletá obětí útoku svého přítele. Zázrakem se jí podařilo přežít. Podobný zázrak čekal i jejího expřítele, psychopata Jaspera, který unikl a i po 21 letech se mu daří skrývat před policií. Evelyn zážitek s Jasperem poznamenal nejen fyzicky, ale i psychicky. Psychické problémy jí stále brání v plnohodnotném životě. I to, její "boj s vnitřními démony" je součástí tohoto skvělého thrilleru. Postavy jsou velmi dobře poopsané. Mají zajímavou minulost. Bavila mě i romantická linka, která se v knize objevuje - není však tím nejvýraznějším v knize a i s ní dostává čtenář neskutečně mrazivý thriller.

Thriller je to opravdu mrazivý (nejen prostředím - odehrává se na Aljašce, ale i to mrazivou atmosféru skvěle dokresluje). Evelyn se totiž věnuje práci s psychopaty. Komunikace s jedním z nich - Lymanem Bishopem - mi připomínala snad nejlegendárnější scény z filmu Mlčení jehňátek. Samotné postavy na film několikrát naráží a já s tím musím jenom souhlasit. Pokud milujete Mlčení jehňátek, musíte tuhle knihu vyzkoušet. Rozhovory s psychopaty jsou prostě děsivé, ale zároveň i zajímavé. Pravděpodobně se neubráníte myšlenkám na to, kolik podobných osobností jste klidně mohli potkat na ulici... A to prostě děsivé je.

Kniha je skvěle napsaná. Samotný autorčin styl psaní je skvělý. Kniha je čtivá, stránky opravdu ubíhají neskutečně rychle a děj vás zároveň nutí neustále ve čtení pokračovat. Prostě knihu nemůžete odložit, protože se pokaždé stane něco, o čem chcete vědět víc. Zároveň děj úžasně graduje. Posledních sto stran prostě nebudete chtít odložit. A ten konec? Poslední věta knihy je děsivá a zároveň přislibuje pokračování. Pokračování, které nutně potřebuju. A pokud možno, co nejrychleji. Protože to bude další děsivá jízda. A možná ještě děsivější, než bych si dokázala překvapit.

Kniha byla perfektní. Dlouho mě žádný příběh tolik nepohltil. Zároveň jsem si dlouho neoblíbila žádnou postavu tolik jako Evelyn a jejího přítele, policistou Amaroka. Opravdu mě chvílemi příjemně mrazilo a zároveň jsem pokaždé, když jsem nemohla číst, nad příběhem přemýšlela a neskutečně se těšila, až se ke knize budu moci vrátit. 
Tohle je zatím rozhodně nejlepší thriller, který jsem letos četla. Zrovna jich tady mám na přečtení hromadu, ale upřímně se mi do nich teď nechce, protože mám obavy, že po knize Jsem zpět mě bude hrozně jednoduché zklamat... Tohle je prostě na 100% - jedna z nejlepších knih, co jsem letos přečetla.

Za recenzní výtisk knihy Jsem zpět děkuji nakladatelství Omega. Knihu si můžete objednat zde na eshopu Knihy Dobrovský.

3 komentáře:

  1. Tohle zní naprosto skvěle. Už jen ta anotace. :) Recenze mě jen umocnila v tom, že to musím přečíst, nebo mít alespoň v CHSP. :D

    OdpovědětVymazat
  2. Je skvelé, že sa ti kniha tak páčila a dokázala ťa pohltiť, je to pre čitateľa o to väčší zážitok :-)

    OdpovědětVymazat
  3. Podle tvé recenze to vypadá na naprosto skvělou knihu :) Určitě se po ní podívám :)

    OdpovědětVymazat

Každý komentář mi udělá velkou radost a moc za něj děkuji. :-)