@bettypavkova

čtvrtek 25. října 2018

Hra o trůny - George R. R. Martin



Úvodní část epického fantasy eposu odehrávajícího se ve světě temného středověku, mezi statečnými rytíři, mocnými čaroději, draky, zlovlky a čarostromy...
Jako strážce severu lord Stark považuje za prokletí, když ho král Robert pověří úřadem pobočníka vladaře a vyšle ho na jih, odkud se zatím nikdo z jeho rodiny nevrátil. Bezejmenní staří bohové nemají na jihu žádnou moc, Starkova rodina je brzy rozdělena a pobočník sám je polapen do sítě nebezpečných intrik. Ba co hůř, v exilu ve Svobodných městech za mořem dospěl pomstou posedlý chlapec. Jako dědic šíleného Dračího krále, jehož rodina byla vyvražděna, si dělá nárok na trůn.

A na severu, tam za Zdí, kde člověk nemůže nikdy říct, co je živé a co ne, se mezitím houfují mrtvé armády Jiných, které vyčkávají na konec léta a nadvládu dlouhé zimy. Příběh zrady a ambicí, lásky, čar a kouzel může začít. Zima přichází!

Já to miluju!! Je to pravda. Přečetla jsem Hru o trůny... A je to jedna z nejlepších věcí, které jsem kdy četla...

Před pár lety byl obrovský boom kolem seriálu - a to je to, co mě dokáže dokonale odradit. Odmítala jsem seriál kdykoliv zkouknout a kniha mě nijak nelákala. Fantasy nebylo nic pro mě. Letos jsem však s fantasy udělala krok kupředu a tak jsem si řekla, že zkusím tu všemi milovanou Hru o trůny. Argo udělalo nová vydání, která mě učarovala svými obálkami (konkrétně brože. Já je upřednostňuju vždycky, ale tady je to byla extrémní láska, a taky ta váha - i od brože mi málem upadly ručičky... V hardbacku si to ani nechci představovat! :-D).

Kniha je to táááák obsáhlá a já bych chtěla, aby ještě mnoooohem delší. G. R. R. Martin je očividně pan spisovatel a skvělý vypravěč. Trochu jsem se knihy bála, přece jenom jde o "težší" fantasy. Říkala jsem si, že nebude moc čtivé, bude se to táhnout... No a ono ne. Hra o trůny se mi četla lépe a lehčeji, než polovina young-adult knihy, co jsem kdy přečetla - a to má k této kategorii opravdu hodně daleko!

Martin rozehrává hru obrovského množství postav (ano, můj oblíbený Stephen King se nikdy tolik nerozšoupl... A to že on to umí...), ale jejich charaktery jsou natolik různorodé, že se Vám v žádném případě plést nebudou. 
Podle reakcí čtenářů a sledovatelů seriálu jsem očekávala tak 50% úmrtí, ale zase tolik jich nebylo, v tomhle podle mě ten King zatím vede. :-D Každopádně nemůžu porovnávat se seriálem (jak moc se liší netuším) a s dalšími díly Písně ledu a ohně - ale na ty se teda vrhnu stoprocentně (ať už jsou Vánoce!!).

Líbí se mi, že žádná postava není hrdina, každá je v něčem zbabělá nebo zákeřná (Daenerys <3). Zároveň zbožňuju počet antihrdinů, který v knize je. (Tyrion <3 - a opovažte se mi k němu, nebo někomu jinému dávat spoilery!! :-D). 

Svět je naprosto geniální. Obrovský, promyšlený a v ničem si nezavdá s tím Tolkienovým. Přesto, že je kniha z velké části o politice daného světa, baví mě. Je to neobvyklé, protože takové knihy mě obvykle znudí k smrti (jako třeba závěrečný díl Hunger Games...), ale tady to prostě funguje a ta různorodost, která celou knihu provází je prostě úžasná.

Údajně jde o nejlepší fantasy od doby Tolkiena... No, já LOTRa zbožňuju, ale bojím se, abych nemusela říct (až přečtu celou sérii "GoT"), že Píseň ledu a ohně je lepší... Neberte to špatně, bojím se toho, protože LOTRa miluju už minimálně 12 let. Je to srdcová záležitost, ale tohle bylo prostě něco. 

Martin je pan spisovatel. V jistém smyslu bych o přirovnala právě ke Kingovi a možná i proto mě Hra o trůny tolik nadchla - oba dokáží psát i o "nudnějších" věcech tak, že je hltáte a nemůžete přestat. Myslím, že oba by dokázala poutavě popsat i cestu do samošky a domu - i kdyby se hlavnímu hrdinovi po cestě nestalo vůbec nic zajímavého...

Tohle bylo úžasný, tohle je láska. Prostě Hru o trůny miluju. To je prostě jasných 100 %!!!

9 komentářů:

  1. Já jsem kdysi začala Hru o trůny poslouchat jako audioknihu. Je to strašně dlouhé a vždycky mi to trvá dlouho. Už mám za sebou Hru o trůny a Střet králů. Čeká mě výhledově třetí díl, ale momentálně na něj nemám ani čas, ani chuť. :D
    Nicméně GoT je fajn fenomén, to určitě. :)

    OdpovědětVymazat
  2. Musím souhlasit s tebou, je to naprosto boží! :D Zrovna tuhle knihu už jsem přečetla dvakrát. :D Teď jsem se vrhla na třetí díl a stále je to skvělé. :3

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já se obávám, ale ráda obávám, že ji budu číst taky několikrát. :-D

      Vymazat
  3. Moc pěkná recenze :) Taky naprosto miluji LOTRa :) Nejlepší série :) A Hra o trůny mu dost šlape na paty. Přečetla jsem všechny až na poslední Tanec s draky a musím říct, že je to moc povedená série. Jen dost objemná, takže re-reading si rozmyslím. Za to LOTRa čtu snad každý rok znova :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já se přiznám, že LOTRa miluju, ale styl jakým Martin píše mi prostě sedl víc, ale LOTRa už jsem nečetla snad sto let... Musím si ho dát taky! :-D

      Vymazat
  4. Tak já akorát viděla všechny série seriálu, ale knihy jsem nečetla.. Ale za mě jako seriál boží!

    OdpovědětVymazat
  5. Někde jsem slyšela, že se od sebe knihy a seriál od určité chvíle začínají lišit... Každopádně, i já Hře o trůny dávám šanci... Tak jsem zvědavá, jestli mě to chytne :D

    OdpovědětVymazat
  6. Já jsem jí nedočetla, protože mě to bohužel vůbec nebralo, jak jsem znala už seriál :D

    OdpovědětVymazat

Každý komentář mi udělá velkou radost a moc za něj děkuji. :-)