@bettypavkova

úterý 11. prosince 2018

Vermontské prycho - Jennifer McMahon


Motel postavil dědeček dvou hlavních hrdinek jakožto dar manželce. Přistavěl k němu věž ve stylu Londýnského Toweru a utajovaný pokoj ve sklepě, o kterém hosté nemají tušení. V této místnosti věznil své potomky, stižené rodinnou kletbou. Ta se vyznačuje proměnou ve vraždící monstra, schopná nabývat zvířecí podoby. Učinil tak proto, aby je ochránil před sebou samými a neohrozil ostatní obyvatele města. Když v motelu dojde k brutální hromadné vraždě, začne nejen policejní vyšetřování, ale i soukromé pátrání čtyř hlavních hrdinek po tajemství devětadvacátého pokoje, se kterým spojují nejen motiv zločinu, ale i samotného pachatele, stiženého strašlivým rodinným prokletím. Symbolickou událostí je požár motelu, který zahladí veškeré stopy.


Dobrých a mrazivých hororů je málo. Těch dobrých knižních je ještě méně. Vzhledem k tomu, že horory mám opravdu ráda, snažím se neustále hledat nějaké nové a dobré. I proto jsem si vzala k recenzi knihu Vermontské psycho, které vyšlo v edici Omega. Jak se mi kniha líbila si můžete přečíst dnes.

Děj Vermontského psycha se odehrává ve třech časových liniích (jedna se odehrává během více let) a týká se dvou skupin lidí. Dvě linie se odehrávají v minulosti a jedna v přítomnosti, tedy roce 2013. V nejstarší dějové linii sledujeme sestry Rose a Sylvii, dcery zakladatele motelu The Tower Motel. Další děj, který sledujeme se týká dětství Amy (dcera Rose), Piper a Margot. Poslední dvě jsou opět sestry, ale "pokrevně" je s motelem nic nespojuje. Spojuje je s ním pouze přátelství s Amy. Kromě děsivých scén se tedy kniha věnuje také rodinným vztahům, hlavně těch sesterských. Linie z roku 2013 se věnuje opět Amy, Piper a Margot. Tentokrát již dospělým.

Trojice dívek v dětství přišla na jedno tajemství, které motel provázelo už od dob dětství Amyiny matky a samozřejmě se ho také snaží vyřešit. V roce 2013 se do městečka vše vrací, jelikož dojde k brutální vraždě právě v budovách motelu a dívky, dnes už dospělé ženy, samozřejmě přijdou všemu na kloub.

Na knize se mi líbilo hned několik věcí. Například postavy. Každá z hlavních postav měla nejrůznější problémy, které musela řešit. Různily se v dětství i dospělosti a byl zde i vidět jistý zajímavý vývoj těchto postav. Autorka v knize naťukává témata jako hledání sebe samé, první lásky, rodinné a sesterské, ale i přátelské vztahy... Nejde tedy pouze o "povrchní" horor, který je napsaný pouze za účelem vyděsit. U Vermontského psycha se i zamyslíte. Zároveň obsahuje i fantasy prvky, které příběh skvěle zpestřují.
Líbilo se mi také prostředí ve kterém se kniha odehrávala. Právě motel na mě osobně působí poměrně děsivě sám o sobě (dost možná díky legendárnímu Psychu, které se v knize i několikrát zmiňované a na které jistým způsobem odkazuje). Také na mě (i díky prostředí) působila kniha takovým tím "opravdu americkým" dojmem. 

Kniha byla neskutečně čtivá. Takhle dobře už se mi žádná kniha dlouho nečetla. Hodně mě motivovala touha zjistit, jak se všechno nakonec rozuzlí. V knize je opravdu hned několik záhad a tajemství, které mě ke čtení doslova nutily a já nechtěla knihu vůbec odkládat. Zároveň se čtenáři příběh před očima doslova promítá, čtení je jako dívání se na film. Mimochodem, tuhle knihu si rozhodně umím představit skvěle zfilmovanou!

Závěr je velice překvapující. Je to jedna z těch knih, u které si při rozuzlení říkáte, co se to sakra stalo. Zároveň ale budete mít chvílemi chuť se rozhlédnout, jestli Vás náhodou někdo nepozoruje a poleze Vám z toho mráz po zádech...  

Tím, že se v knize prolíná poměrně dost dějových linek, byl pro mě příběh ze začátku trošku nepřehledný. Z počátku mi vždy chvíli trvalo, než jsem si uvědomila třeba jména postav v minulosti a v současnosti a podobně. Po pár kapitolách (tedy prostřídání minulosti s přítomností) jsem s tím už ovšem problém neměla. 

Možná jste od Jennifer McMahon četli knihu Zimní lidé, která u nás vyšla v loňském roce. Několikrát jsem po ní koukala, ale nikdy na ni nedošlo. Teď toho lituji a určitě si ji pořídím, protože Vermontské psycho mě dost nadchlo a chci vědět, jak se vyvedla i jiná autorčina kniha. :-)

Pokud máte rádi mrazivé příběhy, které se výborně čtou a zároveň se v nich vyskytuje spousta tajemství, neváhejte a knihu si přečtěte. Vermontské psycho bylo opravdu tou pravou knihou pro mě,. Prostě mi sedla! Hodnotím ji 90 %.

Kniha Vermontské psycho vyšlo v edici Omega. Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji Knihy Dobrovský. Na jejich e-shopu si můžete Vermontské psycho zakoupit.

25 komentářů:

  1. Super recenze :) Příběh zní zajímavě, ale mám strach, že bych se ztratila v tom prolínání čase a postav :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji! :-)
      Zas tak komplikované to není.Být se toho nemusíš. :-)

      Vymazat
  2. Tak tahle knížka bude asi přesně pro mě! :D Přidávám do seznamu, co si musím přečíst :D :)

    OdpovědětVymazat
  3. Knížku neznám, ale rozhodně mě zaujala :) Zajímavý příběh a skvělá recenze :)

    OdpovědětVymazat
  4. Recenze se ti moc povedla a na knihu jsi mě upřímně nalákala :)

    OdpovědětVymazat
  5. The book sounds amazing,
    there is nothing better than reading a good book on your couch during the colder days.

    Need cute cat content?
    And some christmas vibes, take a look at my Youtube Video HERE

    OdpovědětVymazat
  6. Pěkná recenze😊 kniha vypadá zajímavě, mám ráda takové knížečky, možná si ji půjdu koupit😁😊
    (Jinak: jeeeej, já mám vždycky radost, když se najde člověk s podobným hudebnim vkusem😁)
    Erin, silluety.blog.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji moc! To mi dělá radost, že jsi díky mně objevila něco co tě zaujalo! :-)
      Jinak Green Day 4ever! :-D

      Vymazat
  7. Takové knihy mám ráda, ale teď jsou nejdřív na řadě knihy, které dostanu k Vánocům :D

    OdpovědětVymazat
  8. Tak tohle vypadá opravdu velmi, ale velmi dobře :D a ještě k tomu ta pěkná obálka :-*

    OdpovědětVymazat
  9. Pěkná recenze:) Dobře si to rozepsala, že mě to i zaujalo, ale stejně bych se asi do takové knížky nepustila :D Moc nemusím tyto žánry :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji! Tak o to víc si cením, že jsem tě dokázala zaujmout i u žánru, který nemáš ráda! :-)

      Vymazat
  10. Popravdě přesně takové příběhy, kde je plno tajemství, moc nemusím, protože nikdy nic neuhádnu a pak jsem jen šokovaná a občas je to až moc. :D

    OdpovědětVymazat
  11. Vypadá to moc dobře. To je další kladný názor na tuto knihu, že bych ji nakonec zkusila? Jinak pěkná recenze. :)

    OdpovědětVymazat
  12. Knižní horor je snad jediný horor, který zvládnu v kuse :D Filmové vydání vidím jen skrze prsty a to nejhorší raději vůbec :D

    TheWayByA

    OdpovědětVymazat

Každý komentář mi udělá velkou radost a moc za něj děkuji. :-)