@bettypavkova

úterý 29. října 2019

Nyxia nespoutaná - Scott Reintgen



Zpočátku si Emmett Atwater říkal, že to bude snadná výhra. Posbírat body. Shrábnout prachy. Vrátit se domů. Ale netrvalo dlouho a zjistil, že Babylon nehraje čistě. Jejich plané sliby vystřídaly temné vyhlídky.


Teď si spolu s dalšími členy posádky Genesis musí poradit v neznámém a nebezpečném světě. I tato mise měla být jasně daná: těžit nyxii, nejcennější surovinu vesmíru, a dobře vycházet s původními obyvateli Adamity.

Ale Emmett a ostatní si záhy uvědomí, že se ocitli uprostřed bitvy mezi silami Babylonu a Adamitů, jejichž zájmy jsou podstatně odlišné. Podaří se Genesis uniknout z planety včas, nebo už je pozdě?

Na druhý díl Nyxie jsem se moc těšila. Ale také jsem se bála. První díl mě totiž moc bavil. A to je to sci-fi, které mně většinou nešmakuje. Trochu jsem se obávala, že to, co mě na knize bavilo nejvíc, byla výuka, kterou účastníci Mise Nyxia absolvovali. Baví mě totiž knihy, ve kterých probíhá výuka něčeho neobvyklého. Ve druhém dílu však žádná výuka nebude. Účastníci mise totiž budou vysazeni na planetě Eden a začnou ji objevovat. Co myslíte, bavil mě i druhý díl Nyxie?

Nyxia nespoutaná je mnohem akčnější, než byl první díl! Jak jsem již zmínila, úspěšní účastníci výcviku byli za poměrně komplikovaných okolností "vypuštěni" na planetu Eden, kde mají těžit nyxii. Nyxia je látka, ze které se dá vytvořit prakticky cokoliv, dá se s ní dělat prakticky cokoliv... A je velmi drahá. Kromě těžby také poznávají novou planetu. Je zde velké množství nebezpečných tvorů, které autor velice dobře vymyslel a popisuje. Klidně by jich tam mohlo být víc! Na planetě Eden žijí Adamité. I s nimi se výsadek Genesis učí vycházet. Neví o nich prakticky nic. Informace, které účastníkům poskytl Babylon, jsou totiž značně útržkovité.

Když už jsme zmínili Babylon. Dá se říct, že vládne Zemi a i vesmíru. A nebudeme si nic nalhávat, politikaření je jejich denním chlebem. Nebojí se skoro ničeho. Genesis je však začíná postupně odhalovat a přestává jim důvěřovat. Stejně jako začínají mít obavy, že pocta, která se jim možností účastnit se výcviku naskytla, nemusí být tak úplně pocta. Jsou však na neznámé planetě, kde jim hrozí nebezpečí. A zda mohou důvěřovat Adamitům? To netuší. 

Scott Reintgen, autor série Nyxia, se rozhodně ničeho nebojí. Kromě akčních scén se tedy dočkáváme i spousty smrtí. Je to jedna z těch knih, u kterých si nemůžete být jistí, zda se vaše oblíbená postava nedočká úhony, dokonce smrti. Úmrtí je v knize spoustu, což není v YA literatuře úplně běžné. A vzhledem k tomu, že já mám ráda horory, thrillery a jen tak něco mě nerozhází, jsem za to vážně ráda. Knihu to zvedá nad běžná dobrodružná YA díla.

Postav je zde velké množství. Většinu známe i z předchozího dílu. Z počátku se člověk musí trošičku zorientovat, zavzpomínat na to, která postava se v prvním díle jak chovala, ale vzpomenete si poměrně rychle. Postavy jsou zajímavé, nesplývají mi a baví mě. Hlavní hrdina Emmett je skvělý. Umí být vtipný, někdy trochu rýpavý, je odvážný a pro své přátele je schopný se obětovat. Zároveň se v tomto díle objevuje i špetka romantiky, ale není nijak vlezlá, přehnaná. Nemusíte se bát. Z Nyxie se rozhodně nestala červená knihovna.

Politikaření v knize hraje důležitou roli. Touha po moci je obrovská a to, co je kvůli ní Babylon schopný obětovat jakbysmet. Díky tomu si hlavní hrdinové, ani čtenáři, nemůžou být jistí prakticky ničím. Postupně se však nitky začínají rozplétat a my jsme schopni odhalovat některé babylonské záměry. Nemění to však nic na tom, že tajemství je zde spousta a já se nemůžu dočkat, až se v dalším díle rozpletou úplně. Co se dalšího dílu týče, už aby sakra vyšel! :-D Autor má ten dar, že umí čtenáře perfektně naštvat. Knihu ukončí tak, že prostě není možné, netoužit okamžitě po pokračování. Tak doufám, že česky vyjde už brzo. Přiznávám se, že jsem dokonce uvažovala, že bych si třetí díl přečetla v angličtině. Je tu však dost výrazů, autorem vymyšlených, a nevím, zda bych je v angličtině zvládla. Takže si počkám, ale snad nebudu čekat dlouho.

Silná přátelství, odvaha, sebeobětování, dobrodružství, rozvinuté technologie, cizí planeta i skoro neznámá civilizace, napětí a extrémní čtivost. To vše vám Nyxia nespoutaná dá. Pokud jste se doteď setkávali s druhými "vycpávkovými" díly, nemusíte se bát. U série Nyxia tohle rozhodně neplatí. Přesto, že druhý díl nenesl můj velmi oblíbený prvek výuky, bavil mě ještě o mnoho víc, než díl první. Pokud autor tuto stoupavou tendenci udržel a třetí díl bude ještě lepší, zblázním se radostí. Nyxia je takové lehčí sci-fi, které (a já jsem důkaz!) může bavit i ty, kteří sci-fi dvakrát neholdují. Osobně rozhodně cením, že zde nenajdete kýčovitou romantiku jako ve většině YA. Přesto, že má kniha 400 stran, přečtete ji jako nic. Nyxia vás nepustí, budete chtít vědět, co se děje dál. A nakonec budete proklínat autora, že příběh utnul zrovna tam, kde ho utnul. Jde o perfektní odpočinkové čtení, které je nabité akcí a já vám ho můžu jen a jen doporučit. Nevycpávkovým druhým dílům zdar! Nyxii nespoutanou hodnotím 90 %.

Kniha Nyxia nespoutaná vyšla pod značkou King Cool. Za poskytnutí knihy moc děkuji Knihy Dobrovský. Knihu Nyxia nespoutaná si můžete objednat přímo tady na jejich e-shopu! (A můžete tam mrknout i na ukázku! :-))

4 komentáře:

  1. Jsem ráda, že se ti kniha líbila. Takto si budu moct být jistá, že se mi též bude líbit, až se do ní pustím. :)

    OdpovědětVymazat
  2. Konečně si musím přečíst tu jedničku :-))

    OdpovědětVymazat
  3. Zajímavá kniha, super recenze. Mě osobně ale příliš nezaujala. :)

    OdpovědětVymazat

Každý komentář mi udělá velkou radost a moc za něj děkuji. :-)