@bettypavkova

čtvrtek 5. prosince 2019

Jak Grinch ukradl Vánoce a Kocour v klobouku - Dr. Seuss


Dnes pro vás mám výjimečně hned dvourecenzi. Jde totiž o dvě útlounké knížečky od stejného autora, které mi přišly současně. Rozhodla jsem se tedy, že recenzi na ně spojím do jednoho článku! A rozhodně pokračujte ve čtení. Jedna z knih je vánoční!! :-)

Nadčasová vánoční klasika Dr. Seusse! Tento oblíbený příběh plný radosti, lásky a pochopení si můžete přečíst kdykoliv a kdekoliv.
Grinch je ta nejhorší potvora, jakou jste kdy viděli. Má srdce tvrdé jako kámen, nesnáší Vánoce a celý advent. Když ale vymyslí ohavný plán ukrást Vánoce, čeká ho velké překvapení!

Tento klasický vánoční příběh s vtipnými verši, nádhernými ilustracemi a tím pravým poselstvím Vánoc se nestal populárním jen tak pro nic za nic!


Kdo by neznal Grinche? No, hned si odpovím - já. Film, který je dnes již považován za klasiku, jsem ještě nikdy neviděla, i když se na něj chystám už snad třetí Vánoce v řadě. Když jsem viděla knížku, která je filmovou předlohou (po jejím přečtení konstatuji, že půjde spíše o inspiraci, protože je opravdu útlá), neváhala jsem a potřebovala jsem ji vyzkoušet. Protože Vánoce, ilustrace a dětská básnička (jiné básničky než dětské a Burtona nemám prostě ráda :-D). 

Jak jsem již řekla, jde o jednu báseň. Pojednává o tom, jak v městečku Kdovíkově všichni Kdovíci očekávají s nadšením Vánoce. Nedaleko ale bydlí Grinch. Příšerka, která Vánoce nesnáší. No a rozhodne se, že Vánoce Kdovíkům ukradne. Vzhledem k tomu, že jde o básničku pro děti, je jasné, že celý příběh v sobě skrývá i ponaučení.

Textu je trocha, ale je vtipný. Je psán větším písmem, takže jde opravdu pro ideální variantu pro malé čtenáře. Zároveň není nijak složitý, neskrývají se zde skryté významy a podobně. Jde pro čtení pro malé čtenáře, ale vzhledem k tématu rozhodně zaujme i dospělé. Přesto, že Grinche neznám, celá knížka se mi velice líbila. A to jsem už nějaký ten pátek dospělá! Kdy jindy si přečíst něco pro děti, než když se blíží Vánoce? :-)



Prim pro mě v celé knize hrály ilustrace, které se nacházejí na každé straně. Ilustrace nejsou přehnaně detailní, ale zároveň nejsou úplně jednoduché. Jsou rozhodně vtipné a příběh perfektně doprovázejí. Co se barevnosti týče, v Grinchovi si autor vystačila s černou, bílým podkladem a odstíny červené. Po přečtení v recenzi to může znít zvláštně, ale tato "málobarevnost" kupodivu opravdu perfektně funguje.

Cena knihy není nijak závratná, dítko se už těší na Vánoce, takže se do čtení rychle pustí, pobaví se, potrénuje čtení a prohlédne si krásné ilustrace. Určitě skvělá varianta, jak dětem zpříjemnit předvánoční čas, třeba jako dáreček do adventního kalendáře!



Je deštivý den a děti se nemohou zabavit… dokud se neobjeví Kocour a nezachrání tohle nudné odpoledne. Kniha Dr. Seusse je perfektní pro začátečníky. Obsahuje nadčasové postavy jako je Rybička, Jednička nebo Dvojka, kniha vás zabaví při předčítání, ale přitom je dostatečně lehká na to, aby ji děti četly o samotě.

Kromě Grinche mi od stejného autora, Dr. Seusse, dorazil také Kocour v klobouku. Od spolužačky jsem se dozvěděla, že je také zfilmován. Já osobně ho vůbec neznala, ani film, ani knihu, ale jednoduše mě zaujalo, že je v knize kocour. Kočky, to je moje. Takže jsem neodolala a do Kocoura v klobouku se rychle vrhla.

Příběh této knížečky začíná jednoho pochmurného dne, kdy se dva sourozenci nudí a koukají z okna. Najednou rozrazí dveře kocour v klobouku. Mluví a dělá neuvěřitelné skopičiny. Kromě kocoura je v knize taky prudérní rybička. Prudérní rybička ovšem ztvárňuje v knize výchovný prvek. Den se samozřejmě trochu zvrtne...



Text této básničky je opět poměrně jednoduchý, ale přijde mi, že si zde autor se slovy hraje přece jenom o něco víc. Proto bych Kocoura v klobouku doporučila možná o něco zkušenějším malým čtenářům. Stále jde však o ideální volbu pro jedno z prvních čtení.

Samotný příběh je snad ještě vtipnější. Kocour v klobouku je frajer, který se nenechá odradit a hodlá děti zabavit. Zároveň je ale zvláštní postavou. Nemůžu říct, že by mi byl vyloženě sympatický, i když v knize vystupuje jako kladná postava.
Kromě bílého podkladu, černých linií a odstínů červené barvy se v ilustracích objevuje i modrá barva. Celkově na mě ilustrace působily tak nějak plněji, veseleji a bláznivěji. Kocourovi výrazy byly úžasné.

Další nesmírně vtipné čtení pro malé (i dospělé) čtenáře, které je ohromně milé.

Na závěr bych shrnula obě dvě knihy. Doporučuji je obě dvě. Čekala jsem trošičku víc něco ve stylu Tima Burtona. Ten je rozhodně někde jinde. Zároveň jsou ale obě básničky nesmírně sympatické a moc mě bavily, i když nejsem cílová skupina. Rozhodně věřím, že malý čtenáři budou naprosto nadšení.
Nejde o typickou básničku, kterou byste se učili nazpaměť. Básně jsou volnější, opravdu fungují spíše jako příběh. I díky tomu, že jde o básničky, textu není příliš, pro dospělého jde o čtení na pár minut. Pro mě osobně byly důležitější ilustrace, které jsou krásné. Pokud máte malé děti, sourozence nebo jiné příbuzné, bude to krásný dárek. A jak jsem psala výše, Grinch by byl krásným dárečkem i do adventního kalendáře.

Na to, že na poezii nejsem (akceptuju jen Burtona :-D), Dr. Seuss byl vážně fajn. Baví mě. Jasně, Burton zůstane mým miláčkem, ale tohle bylo vážně moc fajn. Doporučuji, obě knížky hodnotím 70 %.

Knihy Jak Grinch ukradl Vánoce! a Kocour v klobouku vyšly pod značkou Drobek. Za poskytnutí knihy moc děkuji Knihy Dobrovský. Knihy Jak Grinch ukradl Vánoce! a Kocour v klobouku si můžete objednat přímo tady a tady na jejich e-shopu! (A můžete tam mrknout i na ukázku! :-))

7 komentářů:

  1. Kocoura v klobouku tedy vůbec neznám. :D A i když jsem Grinche nečetla, tak film je naprosto kouzelný. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já Kocoura taky neznala vůbec. Ale bylo to neskutečně roztomilé. :-)

      Vymazat
  2. Obě knížky vypadají naprsoto kouzelně. Hlavně Grinche bych si hned přečetla. :) (jako vánoční film ho totiž miluju) :))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já ten film budu muset zkouknout. :-D
      Určitě se na ně mrkni, jsou krásné. :-)

      Vymazat
  3. Kocúra v klobúku tuším aj poznám len keby som ja vedela odkiaľ, ale však ja nato prídem :D A potom Grincha toho si chcem pozriem už naozaj ja, lebo som videla jeho upútavku a páčila sa mi :D :)

    OdpovědětVymazat
  4. aa Grinch! každé Vánoce na něj koukám (juchu, zas přišel čas:D) a i když je to podivný film, strašně se mi líbí...

    OdpovědětVymazat

Každý komentář mi udělá velkou radost a moc za něj děkuji. :-)