@bettypavkova

pondělí 12. února 2018

Let do nebzpečí - Joh Castle, Arthur Hailey





Námětem novely je dramatický let a přistávání dopravního letadla, řízeného v krajní nouzi nekvalifikovaným pilotem, někdejším válečným stíhačem.

Let do nebezpečí je krátkou novelkou, kde jedním z autorů je Arthur Hailey. Nevím, jestli vám toto jméno něco říká, ale mně ano. Mamka totiž měla očividně jednu dobu "úchylku" na knihy s tématikou leteckých tragédií (a máme díky tomu doma pořádnou kupu knih s tímto tématem). Právě Arthur Hailey je totiž jedním z předních autorů knih s leteckou tématikou. Další zajímavost o Haileym je ta, že je považován za zakladatele tzv. profesního románu - jde o romány, které detailně popisují pracovní prostředí a to je to, co na jeho knihách obdivuji. Studium jednotlivých profesí pro jeho nejrůznější romány mu zabíralo spousty času a je to na jeho knihách vidět. Postupy v pilotování jsou zde detailně popisovány (samozřejmě s ohledem na dobu, kdy kniha vznikla).

Jde o útlou novelku, kde jak anotace napovídá, se dostane letadlo do tíživé situace. Na palubě dojde k jistému problému (nebudu zde konkretizovat, sice se to dozvíte na prvních stranách, ale stejně) a o řízení letadla se bude muset pokusit jediný pasažér s alespoň trochou leteckých zkušeností. 

Jde o opravdu krátkou novelku o cca 120 stranách, takže ji máte přečtenou během chvilky. A je čtivá, je nepopiratelné, že autor je kvalitním spisovatelem. Dle mého není lehké spojit detailní popis činností týkajících se pilotování zároveň s čtivostí a autorovi se to rozhodně povedlo.

Přesto, jak krátké dílo je, jsou v něm vytvořeny zajímavé postavy. Jak hlavní, tak ty vedlejší. Jediné, co mě možná trochu mrzí, že bylo dílo ukončené ve chvíli, v které ukončeno bylo. Ráda bych se dozvěděla ještě něco navíc. (Tohle se vážně nedá napsat konkrétně, abych nespoilerovala, takže omluvte takovýhle styl vyjadřování. :-D)

Podle mě toto krátké dílo stojí za přečtení, pro mě osobně jde o něco "jiného". Letadly jsem naprosto nepolíbená a proto je to pro mě celkem přitažlivé téma. Rozhodně si od autora chci přečíst další knihy, nejen ty z leteckého prostředí, ale zajímavě vypadá například i Hotel, který nás na svém pozadí seznámí s životem podrobeným hotelnictví, nebo Večerní zprávy, kvůli kterým autor strávil několik měsíců v peruánské džungli - tato kniha má dokonce i detektivní zápletky. Knihu jsem hodnotila 75%. Četla jsem ji už po několikáté a rozhodně se k ní za nějakou dobu opět vrátím.

2 komentáře:

  1. Pěkná recenze na zajímavou knihu :) O knize slyším poprvé, ale dám jí šanci :) Hlavně když je tak kraťoučká, že bych ji měla přečtenou na posezení :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně to je na ní asi nejlákavější, jsem ráda, že tě zaujala. Rozhodně ji zkus sehnat. :-) Je to něco neobvyklého, prostě jiného, ale pro mě rozhodně zajímavého. :-)

      Vymazat

Každý komentář mi udělá velkou radost a moc za něj děkuji. :-)