@bettypavkova

středa 26. září 2018

Výzva k revoluci - Jeho svátost Dalajláma



Tato kniha plná naděje v budoucí zítřky je adresována mladým tohoto tisíciletí, kteří stojí na prahu dospělosti. Jejich právo na život je čím dál větší měrou ohrožováno progresivním řídnutím přírodních zdrojů i celkové biodiverzity, stejně jako nárůstem nacionalismu na pozadí společenského, ekonomického a mezigeneračního rozkolu.  Podle Dalajlámy nejsou tyto krize nevyhnutelné: způsobili je lidé, a tím pádem je dokážou také odčinit.  Proto vyzývá k revoluci svědomí a soucitu, která spočívá v odklonu od antropocentrického, individualistického postoji k altruismu a univerzálního smýšlení: všichni jsme součástí zemského ekosystému a každý z nás v něm má svou roli. Plné a vědomé přijetí univerzální zodpovědnosti je v současné době podmínkou pro naše přežití. Kniha přímou a jasnou formou představuje altruismus jako pragmatické řešení palčivých problémů naší doby. „Budoucnost je ve vašich rukou,“ uzavírá dalajláma svou výzvu adresovanou mladým francouzským youtuberům ve jménu celosvětového bratrství a duchu revoluce z roku 1789, jíž jsou následovníky.

Některé knihy jsou prostě plné chytrých myšlenek. A někdy to mohou být i úplně tenoučké knihy. Výzva k revoluci je jednou z nich. Jde o přepis proslovu Dalajlámy, který měl k několika Francouzským youtuberům, ale směřoval ho na všechny mladé lidi. "Recenze" na tuto knihu se nepíše snadno. Nedají se hodnotit postavy, nedá se hodnotit příběh... Dá se ale hodnotit poselství a myšlenka. A tyto dvě věci jsou v této knize... No prostě geniální.

Nemám ráda, když někdo vezme současnou knihu, nejčastěji beletrii, a začne o ní básnit a říkat, jak by měla být povinnou četbou ve škole. Málokdy tomu tak podle mě je a málokdy může některá kniha opravdu něco předat. Výzva k revoluci taková ovšem je. Ve své podstatě je to depresivní kniha. Zabývá se totiž opravdu vážnými tématy, kterých si bohužel ještě hodně lidí moc nevšímá. Ekologické problémy jsou jedním z nich. Možná právě tím největším. Daljláma totíž v tomto projevu řekl, že jsme první generace, která nemá jistotu toho, že bude mít kde dožít - natožpak naše děti. Takhle přímo řečeno to zní děsivě. Ještě děsivější je ovšem to, že je to pravda. Dalajláma také poukazuje na to, že díky tomu jsme poslední generace, která s tím může něco udělat a snaží se, nás mladé lidi, k tomu motivovat. A daří se mu to.

Výše jsem vypsala dvě z myšlenek, které mě v knize zasáhly nejvíce. Je jich však mnohem víc. Pokud jste člověk, který "lepíkuje" a značí si tím v knize hluboké myšlenky, u Výzvy k revoluci budete nadšení. Kniha je to maličká a útlá, ale přesto byla snad každá z vět v ní hluboká a geniální. 

Podle mě by si měl každý přečíst něco od Dalajlámy a záznam jeho projevu k nám - mladým - je podle mě jednou z nejlepších variant. Současný Dalajláma se nebojí říct to, co si myslí. Také je podle mě tím nejchytřejším člověkem, kterého kdy planeta měla a asi i bude mít. Snaží se podnítit lid k revoluci - revoluci míru a soucit. Nechce, aby byla prováděná za přítomnosti násilí. Věří, že tato revoluce je věc každého z nás. A vychází právě z nás. Líbí se mi i jeho feministické myšlenky, které nejsou radikální. Vlastně žádné jeho myšlenky nejsou radikální...

Jsem strašně ráda, že jsem měla možnost přečíst si v češtině projev někoho, jako je tento muž. Asi jste z celé "recenze" poznaly, že jeho projev a myšlení mě pohltilo. Chci se dostat k dalším jeho knihám, dalším projevům, protože člověk je to neskutečně inspirativní. Tento projev bych zařadila asi mezi motivační knihy. Žádná na mě nikdy nezapůsobila, ale tato ano. Už dlouho se snažím lidem v okolí "ukazovat", že Zemi máme jenom jednu a jsem nadšená, že někdo jako Dalajláma se se mnou v těchto myšlenkách shoduje.

K této knížečce se rozhodně vrátím. Asi pokaždé, když ztratím víru v naši společnost. Kniha není pouze o tom, kam jsme "dovedli" Zemi. Je i o bratrství. O tom, jak se k sobě lidé chovají a co to způsobují. O tom, jak je důležité změnit samy sebe a jak tím ovlivníme společnost... Nenapadlo mě, že mě tento projev tolik nadchne. Rozhodně mě ovšem nenapadlo, že mě opravdu nějak ovlivní, že mě někam posune... Jsem opravdu neskutečně ráda, že jsem si ji přečetla a že ji mám. Poselství a myšlenky, které ukrývá nemůžu hodnotit jinak než 100 % a neskutečně Vám doporučuju si je přečíst a vzít je na zřetel. I pokud se o témata v ní nezajímáte a ani nemusíte po jejím přečtení začít. Stačí, když se nad nimi na chvilku zamyslíte. Pokud by to udělal každý, mohl by svět být někde jinde... Mohl by na tom být mnohem líp...

Za recenzní výtisk knihy Výzva k revoluci děkuji nakladatelství Omega. Knihu si můžete objednat zde na eshopu Knihy Dobrovský.

2 komentáře:

  1. Tahle kniha by mě lákala, ale zároveň si myslím, že mi toho tolik nedá - protože spoustu těch věcí už vím, spoustu těch pocitů mám... Víš, jak to myslím, viď? Prostě bych měla mnohem větší radost, kdyby si ji přečetl nějaký škarohlíd, zapškloun a hejtr. Tak.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jasný, chápu. :-) Ale zase si myslím, že přečíst si, že to s čím se ztotožňuješ je svým způsobem ideologie Dalajlámy je super! :-)

      Vymazat

Každý komentář mi udělá velkou radost a moc za něj děkuji. :-)