@bettypavkova

pátek 24. srpna 2018

"Pětka" - Pět důvodů, proč miluju ságu Stmívání


Sága Stmívání je poměrně kontroverzní knižní ságou, která je spoustou lidí naprosto zatracována. A já to vlastně i chápu. U mě je to však jinak. Já tuhle ságu zbožňuju a dneska bych Vám v "Tak trochu jiné recenzi" chtěla objasnit proč.

1. Vzpomínky na dospívání

Sága Stmívání je pro mě prostě spjatá s dospívání a to tak že s tou první, příjemnou částí, kdy člověk ještě neřeší žádné vážné věci, ale zároveň už něco řeší. Mohlo mi být tak 12 - 13 let, když byl první díl, Stmívání,zfilmován a byl všude. S kamarádkou jsme nesnášely všechno mainstreamové - od Stmívání po Miley Cyrus, ale jednoho prázdninového večera jsem se rozhodla na film podívat a neskutečně se mi líbil. Hned další den jsme ho pustila i kamarádce a byla také nadšená. Naši měli v té době knihkupectví a my hned další den, co jsem film viděla (byla to neděli), museli zajet do obchodu, protože ta kniha tam bývala! Viděla jsem ji! Ale už tam nebyla. :( Musela jsem čekat, až ji mamce přiveze dodavatel. Zhltla jsem celou sérii a byla jsem stejně nadšená! Knihy jsem četla nesčetněkrát a filmy viděla snad stejně tolikrát. Dodnes si každý rok přečtu minimálně první a poslední díl a zkouknu všechny filmy. Pokaždé to pro mě je jako vracet se domů. Někam, kde to prostě skvěle znám.

2. Cullenovi

Kdo by nechtěl "vyvdat" takovouhle skvělou rodinu? Nádherní, bohatí, chytří, neskutečně hodní a obětaví! To jsou Cullenovi. (A co si budeme, ale ve filmové variantě bych osobně bojovala spíše o Carlisla než Edwarda. Peter Facinelli je fakt kus!). Rodina, která kvůli jednomu lidskýmu červíčku riskuje všechno - a několikrát a stejně ji mají upřímně rádi. Překonala bych i protivnou Rosalii. A taková Alice? Kdo by ji nechtěl za sestru?

3. Obětavý partner

Jasně, tohle je možná trochu přehnané a neberte to úplně vážně, ale všimli jste si někdy, že Edward udělá všechno, co Bella chce? Ona ho občas popisuje jako tvrdohlavého a tak, ale ve finále má prakticky ve všem hlavní slovo ona. On ji zachraňuje život a bere na hezké paloučky v lese a ona na něm nenechá na konci prvního dílu ani záchranu svého života. Jojo. Ústřední vztah je občas na zaťukání si na čelo, ale já tu naivitu jejich vztahu prostě zboňuju!

4. Popisy toho, co Bella jí

Haha, hodně lidí to popisuje jako to nejstupidnější na knize, ale mě to hrozně baví. To jak autorka rád a popisuje, co si Bella bere k snídani a co připravuje k večeři... Jojo, mně to prostě baví. A baví mě to v knihách vždycky. Nevím čím to je, ale tyhle části knihy prostě zbožňuju. Jo a k těm popisům - v Novém měsíci Alice ukradne žluté Porshe... Zbytečný popis, ale já ho od té doby prostě chci.

5. Odpočinková četba

Stephenie Meyerová prostě píše jednoduše. Není to na nominaci na Nobelovu cenu za literaturu, ale mě to prostě baví. Miluju ten příběh, miluju postavy a miluju to, jak skvěle se to čte. Je to jednoduché, plyne to skoro samo, ale panebože... U žádné knihy jsem si nikdy neodpočinula tak, jako u téhle ságy!!! I díky tomu po ní často sahám ve chvílích, kdy mi není dobře. Ať psychicky nebo fyzicky, Stmívání mi prostě pomáhá zapomenout.

Já prostě Stmívání miluju - a nestydím se za to! Mám ráda knihy i filmy (jen u filmů totálně podělali český dabing a dost mě štve i to, že v každém díle mají všechny postavy úplně jiný styl všeho...). Jak píšu výše. Já vím, že to není žádná vysoká literatura, ale upřímně, kdo z nás ji nějak často čte? Upřímně si nemyslím, že by Stmívání mělo být o tolik horší než jsou třeba Měsíční kroniky a Renegáti (Meyerová a Meyerová, hehe, ale vážně, jejich psací styl mi přijde hodně podobný...). Stmívání je prostě moje srdcovka a nevymluví mi to nikdo. Ani sebenegativnější recenze!

Co vy a Stmívání? Nebo jiné knihy, které jsou všemi nenáviděné a vy je milujete?

22 komentářů:

  1. Twilight ságu mám ráda a to jak knihy, tak filmy. I když knižní sérii mám mnohem radši.V knizemám ráda Emettovy hlášky nebo jak se Rosalie a Jacob škorpí během Belino těhotenství, a spoustu dalších situací. U Cullenových se vždy od srdce zasměju.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mám to stejně. :-) Přijde mi že je tam spousta super chvilek, kterých si člověk nevšimne třeba ani na poprvé, ale postupně si je oblíbí a pamatuje si díky tomu i jednotlivé kousky knih. :-) Já mám docela ráda celkově Rosalie, taková fajn mrcha, protože to má odůvodněný...:-D

      Vymazat
  2. Ja mam Twilight dost rada.Knihy jsem cetla asi 4x a filmy videla nespocetkrat. Filmy se podle me moc nepovedly, tedy alespon 1 film. Ja nechapu proc to vsichni furt zesmesnuji ...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Joo oni ty filmy jsou slabší, o tom žádná, ale já jse stejně miluju... Něco na nich prostě pro mě je...:-D

      Vymazat
  3. Jeden čas jsem i já propadla Stmívání, ale po přečtení a zléhnutí tří dílů jsem, ani nevím proč, skončila. :)) Mladší sestra ale začíná přicházet do puberty a tak uvažuju, že jí knihy doporučím, a třeba si je i sama dopřečtu. :))
    Jinak, nevím proč by ses měla stydět, za to co čteš a máš ráda. Já kolikrát čtu něco o čem si ostatní ťukají na čelo. Ale, no a co!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě by si je měla přečíst! :-D Podle mě bude Stmívání taková ta nesmrtelná série pro teen holky... A mě! :-D

      Vymazat
  4. V době vydání jsem Stmívání také milovala a těšila se na každý díl. S kamarádkou jsme to prostě žraly :D Ale filmy jsem dosud neviděla. Nevím, prostě mě nezaujali už ti herci. Ale jednou bych si celou sérii chtěla přečíst znovu, asi po 10 letech nebo kolika, jestli to je stejně dobré nebo se můj mozek posunul dál :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jooo určitě to chce rereading! :-D A možná dát šanci i filmům :-P Ideální na dlouhé zimní večery...:-D

      Vymazat
  5. Mně se knihy vyhnuly, chodila jsem tehdy na střední a asi měla jiné zájmy. Ale filmy mě dostaly, Edwarda miluji dodnes :D Manžel se mi směje. Mám s těmi filmy vtipnou vzpomínku - v březnu roku 2016 jsem měla týden dovolenou a celý týden pořád koukala na ty filmy dokola a pak jsem otěhotněla :D Dodnes si myslím, že ty filmy na tom mají svůj podíl :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. :-D :-D To je ale hezké! Určitě zkus i knihy, až budeš potřebovat totálně odpočinkovou četbu, je to ideál! :-)

      Vymazat
  6. Stmívání mám taky ráda. Tenkrát ho četli všichni a já měla dojem, že upíři- to ude hrozná blbost. Nakonec jsem ale knihu zkusila a okamžitě mě to chytlo. Celou sérii jsem pak přečetla za pár dní a byla nadšená. Dnes už jsem zase četla lepší knihy, ale Stmívání má svoje kouzlo. Prostě patří k mému náctiletému období :)

    OdpovědětVymazat
  7. Já mám Stmívání taky ráda. Je to jediná série o upírech, kterou mám ráda - prostě jsem ji četla jako první a Cullenovi a ostatní upíři jsou ti správní. Nemám ráda ty oškliváky z rakví, ti mi pijí krev. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já ráda i ty hnusáky! :-D Takové Kingovo Prokletí Salemu... To miluju!

      Vymazat
  8. Taky jsem milovnice Stmívání. Knížky se ke mně dostaly až o něco později, co vyšly, ale pohltily mne úplně celou. O filmech ani nemluvě. Mohla jsem teda na ně koukat, jen když u toho přítel (teď už ex) nebyl. Po rozchodu jsem si udělala o jednom dnu dovolené film maraton v podobě Edwarda a Belly - a celé jsem to probrečela! :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já u toho brečím furt...:-D A koukám i před přítelem, jen se sluchátkama a na ntb... Směje se mi...:-D Ale pak ho načapám, jak stejně kouká na ty boží akční scény! (A směje se jim :-D :-D)

      Vymazat
  9. Stmívání mě po delší odmlce opět přivedlo ke čtení. :) Řadí se mezi mé nejoblíbenější knižní série a musím se přiznat, že jsem byla velkým fanouškem filmů. Team Jacob. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já team Edward! A mám to podobně, když je čtecí krize, Stmívání pomůže! :-D

      Vymazat
  10. Keď bol boom okolo Twilight ságy akosi ma to odradilo, filmy som videla, ale ku knihám som sa nedostala a teraz to už nemám v pláne :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já původně byla taky hater... A jednou se podívala na film... A už to jelo...:-D :-D

      Vymazat
  11. já jsem teda knihy četla až po filmu, ale i tak mne moc bavily a navíc jsem je četla v angličtině, takže mi trochu pomáhalo, že už jsem ten film viděla. Ale také tato sága patří k mým oblíbeným

    OdpovědětVymazat
  12. Přiznám se, že Stmívání je PRVNÍ upířina, kterou jsem četla. A taky ve mě vyvolává trochu nostalgie na dospívání. Už jen kvůli sentimentu mám doma celou sérii v tištěné podobě.

    Dost mě překvapil bod 4. Asi si to budu muset znovu co nejdřív přečíst, protože třeba toho co jí nebo nejí jsem si popravdě moc nevšímala. O:-)

    OdpovědětVymazat

Každý komentář mi udělá velkou radost a moc za něj děkuji. :-)