@bettypavkova

úterý 7. května 2019

Malé sladké lži - Caz Frear



Cat Kinsellová bývala tatínkova holčička až do dne, kdy svého otce přistihla, jak flirtuje se sedmnáctiletou Maryanne ze sousedství. Když pár dní nato Maryanne beze stopy zmizí, Catin otec zapírá, že by ji znal. Od té doby se Cat tím tajemstvím užírá a jejich vztah tahle malá sladká lež navždy poznamená...


O osmnáct let později pracuje Cat jako detektiv u oddělení vražd a jejím nejnovějším případem je zavražděná žena Alice, která byla nalezena nedaleko hospody, již provozuje její otec.

Můžou spolu případy Alice a Maryanne souviset? Cat začíná vyšetřovat – ale když už se člověk noří do minulosti, zjištění se mu nemusí líbit...

Nový thriller, Malé sladké lži, od nakladatelství Cosmopolis pro mě byl velmi očekávanou novinkou. Jde o první díl nové série thrillerů s Car Kinsellovou v hlavní roli. Malé sladké lži jsem si vyhlédla už poměrně dlouho před vydáním, tudíž jsem od něj měla vysoká očekávání. Dobrých thrillerů totiž není dost.

Hlavní hrdinkou knihy je Cat Kinsellová. Pracuje na oddělení vražd v Londýně. Není však čistokrevná angličanka. Má i irské předky. V knize se dostáváme i do její minulosti, kdy je mladá dívenka, která jede s rodiči a sestrou navštívit babičku. Má velice blízký vztah s otcem, ale posupně si začíná všímat toho, že možná není tím, kým si myslela, že je. Ztratí se totiž dospívající dívka a její otec kriminalistům tvrdí, že ji neznal. Přitom je spolu Cat několikrát viděla. V současnosti Cat vyšetřuje případ zavražděné ženy... a nalezena byla nedaleko otcovy hospody. Cat o svém otci čím dál více pochybuje a jejich už takhle nalomený vztah se ještě zhoršuje.

Příběh je skvělý. Neměla jsem žádné tušení, kdo by mohl být vrahem, natož o tom,co vše by se mohlo stát. Autorka příběh opravdu zamotala, zároveň ho však rozmotávala hezky pozvolna a tak jsem se v něm jako čtenář nijak neztrácela a postupné rozuzlování zvládala bez problému sledovat. Tím, že jsem neměla vůbec žádné tušení, jak se příběh vyvine jsem byla neustále popoháněná ke čtení. Kniha se pro mě stala jednou z těch, co se nedají odložit. K neodkládání knihy jsem byla nucená i tím, že jsem si velmi oblíbila samotnou hlavní hrdinku Cat. 


Jak jsem již zmínila, velmi jsem si oblíbila hlavní hrdinku. Možná jste si také všimli, že v současných thrillerech a detektivkách je hlavní hrdina často závislí minimálně na alkoholu, nesnáší celý svět a celý svět se ho bojí. Upřímně, už mě to docela štve. Cat taková není. Cat není emočně plochá. Naopak je velmi citlivá. Zároveň je vtipná, její komentáře dokáží jednou pobavit, podruhé donutit  k zamyšlení... ano, má strašáky ve skříni, ale v tomto příběhu jsou podstatné a perfektně ho doplňují. Cat nechce být znepřátelená s každým, kolem koho projde. Naopak jí velmi záleží na rodině, má ráda své kolegy. Tohle mě neskutečně bavilo. Pro současné thrillery je Cat vlastně netypickým hlavním detektivem a za to jsem neskutečně vděčná. Právě i její osobní příběh mě velice bavil a samotné pátrání příjemně oživoval. Bavilo mě objevovat to, jaké vztahy panují v rodině Kinsellových a kdo v rodině hraje jakou roli. Rodina to není úplně obvyklá, ale jejich fungování na úrovni mezilidských vztahů je rozhodně uvěřitelné.

Cat však není jedinou postavou, která stojí za zmínku. Její kolega, Parnell, je neskutečný sympaťák, velice hodný člověk a pro Cat je jistou otcovskou autoritou, která jí jistou formou nahrazuje její komplikovaný vztah s otcem. Další výraznou (a výbornou) postavou je Kate Steelová. Velitelka okrsku, která je neskutečně vtipná, rázná. Zároveň  je i citlivá a svůj tým se nesnaží potopit, naopak je vůči Cat velice starostlivá. Jde o výraznou a silnou ženskou postavu. Mezi policisty celkově panují dobré vztahy a to je další věc, která se mi na knize tolik líbí. Chovají se k sobě slušně, jako normální lidé. Jejich vztahy nejsou zbytečně vyhrocené. Fungují jako tým, nedělají si naschvály. Další poměrně netypická věc pro současné thrillery a já to velmi oceňuji.

Malé  sladké lži jsou velmi čtivým thrillerem. Autorka píše čtivě, zároveň ale s příběhem vyloženě nespěchá. I díky počtu stran (zhruba 420) dává čtenáři prostor přilnout k postavám a zároveň k promýšlení příběhu. Jde o ten případ thrilleru, kde budete během čtení několikrát měnit své teorie o pachateli a nakonec budete stejně úplně vedle, protože se objeví další stopa, která vším opět zamíchá. Do příběhu jsou zároveň vloženy různé drobnosti, které mi čtení zpříjemňovaly. Jak třeba to, že vyšetřovatelé neignorují sociální sítě, tak ale i různé chytré "easter eggy". (Ano, dokážu tenhle výraz použít i vůči knize :-D). Jde o thriller ze současnosti, který pracuje opravdu se vším, co naše doba přináší.

Současné bestsellerové thrillery jsou většinou hodně jednoduché, možná až povrchní, extrémně čtivé... Malé sladké lži splňují vysokou čtivost, ale příběh je složitější, zajímavější i originálnější. Myslím si, že Malé sladké lži zaujmou široký záběr čtenářů. Ocení je jak "lovci bestsellerů", ale zároveň uspokojí i náročnější čtenáře, kteří jsou zběhlí s odhalováním zápletek stovky stran dopředu. Jde o první díl série, v originále vyšel už i díl druhý a já se nemůžu dočkat, až vyjde i v českém překladu. Mám totiž novou oblíbenou thrillerovou sérii. Malé sladké lži nesmíte minout. Dávám jim 95 %.

Za poskytnutí recenzního výtisku knihy Malé sladké lži děkuji nakladatelství Cosmopolis, pokud Vás kniha zaujala, můžete si ji objednat přímo na webu nakladatelství Grada, kde si můžete i prolistovat několik prvních stran knihy! :-)

1 komentář:

  1. Tuhle knihu teď vidím všude, tak jsi mě dost navnadila, sakra 😀. Bonus je fakt to, že je tu konečně hrdina, který za sebou netáhne nějakou tragégii z minulosti, to se mi líbí 😀

    OdpovědětVymazat

Každý komentář mi udělá velkou radost a moc za něj děkuji. :-)