@bettypavkova

neděle 2. června 2019

Cestující - Ulrich Alexander Boschwitz



Židovský obchodník Otto Silbermann, vážený člen komunity, je během listopadových
pogromů vyhnán ze svého domova. S kufříkem peněz, který se mu tam podaří zachránit před nacistickými perzekutory, pak bezcílně cestuje. Setkává se s uprchlíky, nacisty, dobrými i zlými lidmi. Nikdy předtím nebylo možno vcítit se tak přímým způsobem do atmosféry tohoto období v Německu. V rozhovorech, které Silbermann vede a poslouchá, se totiž působivě odráží děsivá realita života, která panovala v této době.

Knihy odehrávající se během druhé světové války mám ráda. O tuto dobu se zajímám, a proto knihy s touto tematikou vyhledávám. Když jsem objevila, že Knihy Dobrovský budou pod značkou Kontrast vydávat právě knihu z této doby, byla jsem nadšená. Jak se mi Cestující líbil, to se dozvíte dnes.

Cestující pro mě byl v mnoha ohledech velice originálním pohledem na tuto dobu. Fikce, které o tomto tématu vznikají jsou si často v mnoha ohledech podobné, ale Cestující takový není. Dost možná za tím stojí i fakt, že autor, Ulrich Alexander Boschwitz, knihu psal v době, kdy utíkal před antisemitismem bujícím v Německu. Vzhledem k tomu, že i zemřel mladý, neměl příležitost román přepracovat. Nevěděl, zda bude antisemitismus vůbec někdy v lidech vyvolávat negativní reakce a zda se německé cíle nevydaří. Kniha se tím pádem v žádném případě nesnaží hrát na city. Emoce vyvolává, ale nikterak násilně, nuceně. Jednotlivé informace čtenáři předává prostě tak, jak jsou.

Příběh nás zavádí k úspěšnému židovskému obchodníkovi Ottu Silbermannovi v době těsně po pogromech, které v Německu proti Židům začaly. Hlavní hrdina je nucen opustit manželku (árijku), aby ji nevystavil ještě většímu nebezpečí. Tím začíná jeho cesta na útěku. Útěku někam a zároveň nikam.
Příběh knihy Cestující stojí z velké části na rozhovorech, které Otto vede s různými lidmi, které náhodně potkává, případně na rozhovorech, které někde slyší. Ottův vzhled nenese typické židovské rysy a tak se Otto setká zblízka i se členy nacistické strany. Díky tomu se hlavní hrdina a s ním i čtenář setkávají s různými myšlenkami, různými názory. Setkává se s dalšími utečenci, lidmi, kteří i když zjistí, že je Žid, nemají problém s ním komunikovat, ale stejně tak s lidmi hrdými na své stranictví. Otta je velmi silný člověk. Před nástupem antisemitistických myšlenek byl velmi úspěšným a bohatým mužem. Ve chvíli, kdy se doba zhoršuje odchází, aby chránil své blízké, zároveň se ale nevzdává, bojuje.

Kniha pro mě byla neskutečně silná. To, že se z úspěšného muže stává utečenec jen kvůli jeho původ, to je pro mě neskutečné. To, že se stále dějí obdobné věci a to, že takovýchto příběhů za druhé světové války existovalo v různých obdobách mnoho, to všechno je pro mě nepředstavitelné a děsivé. Kniha na mě působila, jako psaná tak trochu bez emocí, s odstupem a o to silnější pro mě byla. Cestující je taková nenápadná kniha, moc o ní zatím nebylo slyšet, ale pro mě překonala hity, které se tématu druhé světové války věnují.

Cestující je kniha plná promluv. Děj není akční nebo strhující. Není to ten druh knihy, v současné době tak rozšířené, kde nacházíte na první pohled drsné a brutální prostředí plné násilí, ve kterém vykvete vášnivá a strhující láska. O to horší čtení to vlastně je. Cestující je neskutečně uvěřitelný, realistický a o to víc pro mě byl mrazivý.

Knihu bych doporučila všem, které zajímá druhá světová válka, ale nevyžadují od knih nával romantiky. Pokud se rádi zamyslíte nad rozhovory a dáte si dohromady reálnou historii s tím, co hlavní hrdina v knize slyší, dá vám kniha mnoho. Místy působí velmi zoufale, jinde až nadějeplně... Jako bonus se velmi dobře čte a osobně musím zmínit i její obálku, která je podle mě absolutně nádherná.

Cestující se mi moc líbil a určitě, pokud je to vaše oblíbené literární téma, vám ho doporučuji a hodnotím ho 80 %.

Kniha Cestující vyšla pod značkou Kontrast. Za poskytnutí knihy moc děkuji Knihy Dobrovský. Knihu Cestující si můžete objednat přímo tady na jejich e-shopu! (A můžete tam mrknout i na ukázku! :-))

3 komentáře:

  1. Currently I'm reading Anna Karenina by Leo Tolstoy.. it was due past several years.At last I have started reading..

    OdpovědětVymazat
  2. To zní opravdu moc dobře. Rozmluvy by mi vůbec nevadily a hodně by mě to tedy bavilo přizařovat k reálné historii. Takže, pokud ji uvidím, rozhodně ji zkusím. :)

    OdpovědětVymazat
  3. O křišťálové noci bych se ráda dozvěděla víc. V literatuře i filmu je téma holocaustu hodně profláknuté, ale jde především o koncentráky. A přitom diskriminace židů začala už s nástupem Hitlera v roce 33.

    OdpovědětVymazat

Každý komentář mi udělá velkou radost a moc za něj děkuji. :-)