@bettypavkova

neděle 18. srpna 2019

Lisey a její příběh - Stephen King



Lisey Landonová je vdova po slavném spisovateli Scottu Landonovi, nositeli mnoha literárních cen. Když se Lisey konečně po dvou letech od manželovy smrti pustí do vyklízení Scottovy pracovny, uvědomí si, jak velký kus jeho minulosti (a vlastně i minulosti, kterou prožili spolu), vytěsnila z paměti. Proč tomu tak bylo? Co ji donutilo spustit mezi přítomností a časem minulým neprodyšnou purpurovou oponu?


Teprve když se na scéně objeví šílenec a násilník Dooley, musí se Lisey vydat po stopách vlastních vzpomínek a zjistit, co to před sebou ukrývala. Tu cestu, kterou pro ni nachystal zemřelý manžel, musí podniknout - jinak nepřežije.

Lisey a její příběh, na první pohled historie obyčejného manželství, je strhující román napěchovaný silou a něhou, krvavý a zároveň nádherný.

Lisey a její příběh se dočkalo druhého českého vydání a já se nemohla dočkat, až se do dalšího Kinga pustím. Jde docela o cihličku (ale na Kingovy poměry nic neobvyklého). Má 600 stran. Vyšla v paperbacku, což mně osobně dělá obrovskou radost. Když mám na výběr, volím paperback. Jsem tedy ráda, že se rozšířila paperbacková část mé Kingovské sbírky. Jak se mi tenhle kousek zalíbil, to se dnes dozvíte.

Kniha vypráví, jak je i v anotaci řečeno, příběh jednoho manželství. Díky tomu se setkáváme s poměrně malým množství postav. Hlavní hrdinka je Lisey, jejíž manžel, Scott, zemřel. Další výraznější postavou v knize je Dooley, který začne Lisey ohrožovat. Ještě jedna postava v knize sehrává významnější roli. Jedna z Liseyiných sester, konkrétně Amanda, která má psychické problémy. 

Zpočátku kniha působí lehce zmateně. Lisey začíná vzpomínat na střípky minulosti, které ze své paměti z jistých důvodů vytěsnila. Často se pohybuje na hranici reality a fantazie. Čtenář si taktéž musí zvyknout na to, že Lisey používá jisté výrazy, které až s postupujícím příběhem začnou dostávat pořádně smysl. Hodně jich Lisey pochytila od svého manžel. Scott byl velmi úspěšný spisovatel a jeho fantazie a výrazivo bylo opravdu bohaté. Právě on  hraje v knize důležitou roli a postupně se přes Liseyiny vzpomínky dozvídáme více o něm a i o jeho dětství. Právě to, že byl úspěšným spisovatelem, dostane Lisey do problémů a krutého Dooleyho do její blízkosti. 

Lisey a její příběh je zase trochu jiný King. Není to akčňák s mrtvolami na každé straně. Kniha plyne pomaleji, příběh se pomalu rozvíjí až dosáhne velkolepého finále. King má rád delší, pomalejší úvody a i ten je v této knize. Jak je ale zvykem, to, co jste se v tomto úvodu dozvěděli, to později pro příběh potřebujete. A také se díky tomuto úvodu velmi dobře seznámíte s postavami a to právě v této knize (alespoň pro mě) hrálo obrovskou roli. Pro mě byl příběh vystavěn právě na jednotlivých charakterech a na jejich vztazích. Právě vztah Scotta a Lisey byl nádherně vykreslen a hrál v příběhu důležitou roli. Na Kinga až překvapivé. Nejde o nějakou kýčovitou romantiku, ale opravdu o manželství, které je zde krásně vykresleno a láska, která tyto postavy spojuje ze stránek sálá. Postavy tady pro mě hrály prim a byly neuvěřitelně krásně vykresleny.

V knize se již tradičně setkáváme i s něčím, co nás, běžné smrtelníky v životě jen tak nepotká. Tato "nadpřirozená" část je v knize velmi dobře vysvětlena, člověk si tentokrát nemusí přespříliš domýšlet sám. Hraje zde velmi důležitou roli, ale já ji vnímala spíše okrajově. Tentokrát pro mě byl tím nejdůležitějším vztah ústředního páru. To mě velmi překvapilo. Ale opravdu. Tento King pro mě byl založený na něčem jiném, než bývá většina jeho knih. A mám z toho vážně radost, protože to bylo něco odlišného, než co bych tak úplně očekávala.

Šlo o další Kingovo dílo, u kterého jsem si přála, aby ještě nekončilo. Nechtěla jsem se loučit s Lisey ani Scottem. Bavilo mě sledovat vývoj jejich vztahu a následně i vývoj samotné Lisey. Jde o pomalejší čtení, zpočátku trochu složitější, ale jakmile se po pár stranách do příběhu dostanete, budete hltat stranu za stranou. King si zde neskutečně hraje s jazykem, vymýšlí, případně komolí slova nebo různá přísloví. Upřímně obdivuji překladatele, protože Lisey a její příběh musela být na překlad opravdu oříškem.
Celkově knihu hodnotím velmi dobře. Mám jiné "naprosté favority", co se knih od Kinga týče. Zároveň nejde o jeho typickou knihu. Asi bych ji nedoporučila jako to první, co si od Stephena Kinga přečíst, ale pokud už tohoto spisovatele trochu znáte, rozhodně ji zkuste. Pokud vám nevadí pomalejší čtení, které je trošku náročnější na přemýšlení a v kterém i najdete ledacos skryté, bude to kniha přesně pro vás. Lisey a její příběh hodnotím 85 %.

Za poskytnutí recenzního výtisku knihy Lisey a její příběh děkuji Nakladatelství Beta. Knihu si můžete objednat například přímo tady na jejích e-shopu. A můžete tam mrknout i na ukázku z knihy. :-)

4 komentáře:

  1. Dobře, teď si mě jakožto fakt nalákala na to, abych si přečetla další kingovku. Takže už mám předem jasné, co budu číst. :D A možná hned zkusím Lisey a její příběh, ačkoli mám chuť i na Řbitov zvířátek. Uvidím tedy. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jako Řbitov je Řbitov, Řbitov je láska. Tohle bylo úplně jiné, ale strašně super, až mě to překvapilo. Takhle to mám u Kinga ještě s Christinou, od té jsem moc nečekala a stala se z ní jedna z mých top Kingovek...:-D

      Vymazat
  2. Přestože Kinga nečtu a mám k němu jistý blok, nalákala jsi mě. :)

    OdpovědětVymazat

Každý komentář mi udělá velkou radost a moc za něj děkuji. :-)