@bettypavkova

neděle 20. října 2019

Dost dobrá matka - Bev Thomas




Ruth Hartlandová je zkušená psychoterapeutka, ale její profesní praxe ji neuchrání před osobním utrpením. Je totiž matkou dospělých dvojčat a jedno z nich – složitý a křehký Tom, který „nikdy nikam nezapadal“ – před časem náhle zmizel.
RUTH SE NEVZDÁVÁ NADĚJE, ŽE SYNA NAJDE, ČEKÁ VŠAK NA JEHO NÁVRAT TAK ÚPĚNLIVĚ, ŽE ŽIJE POUZE NAPŮL.

V tragickém rozpoložení začíná pracovat s labilním a traumatizovaným pacientem. Je tady ale háček: Dan Griffin se nesmírně podobá jejímu pohřešovanému Tomovi. Ruth nasazuje všechny síly, aby novému pacientovi pomohla, jenže osobní těžkosti a výčitky svědomí zeslabily její profesionální úsudek.

I PROTO SE SITUACE VYMKNE KONTROLE – A NÁSLEDUJÍCÍ DĚSIVÉ UDÁLOSTI PŘEKONAJÍ I TY NEJTRAGIČTĚJŠÍ PŘEDSTAVY…

Dost dobrá matka nás zavede do utajeného světa mezi psychoterapeutem a jeho pacientem, v jehož centru tiká časovaná bomba. Držíme v rukou dramatický příběh o nekončícím závazku matky a o tom, že…

U knihy Dost dobrá matka jsem částečně dala i na obálku. Ta mě totiž ihned upoutala. Rozhodla jsem se tedy, proč ji nevyzkoušet. Má to být přece psychothriller a ty já čtu moc ráda. Pojďte si přečíst, jak se mi tento thriller líbil.

Dost dobrá matka vypráví příběh Ruth Harlandové. Má více jak dvacetiletou praxi na pozici psychoterapeutky. Dokonce vede i oddělení. Několik let má však vůči kolegům tajemství, protože nechce, aby byla její pracovní náplň ovlivňovaná. Ztratil se jí sedmnáctiletý syn, Tom. Byl z dvojčat. Jeho sestra byla vždy jiná. Průbojná, oblíbená a úspěšná, společenská. On byl tichý, citlivý, nedokázal si najít přátele. Díky tomu se na něj Ruth jistým způsobem fixovala, snažila se mu neustále pomáhat a i to, vedlo k problémům v rodině. Poté, co Tom zmizí, Ruth se zhroutí svět. Hlavní příběh knihy začíná, když se do její ordinace dostaví nový pacient, Dan Griffin. Je skoro jako kopie zmizelého Toma. Ruth se mu snaží pomoci. Díky podobě s Tomem však překračuje profesionální hranice a dopouští se malých chyb, které vedou k tragédii.

Dost dobrá matka není úplně klasický psychotrhriller. Napětí zde funguje trochu jinak. Zpočátku není příběh dramatický, akční, neděje se nic "velkého". Přesto však na čtenáře příběh silně působí. Osobně bych řekla, že až lehce depresivně. Ruth neví, kde její milovaný Tom je, zda vůbec žije. Potlouká se pro webech o pohřešovaných lidech... Její zoufalství nepůsobí na první pohled nijak dramaticky, ale postupně díky střípkům, které se dozvídáme, zjišťujeme, jak hluboký zármutek hlavní hrdinka pociťuje.

Příběh není vyprávěn chronologicky. Ruth během současného příběhu (setkání s pacientem, který se podobá Tomovi a jeho léčba) vzpomíná na Toma, na celou svou rodinu a na situace, které se udály. Zároveň však v některých větách naznačuje, že i "současné" dění už je otázkou minulosti a že celý příběh bude mít velmi výrazné dramatické vyústění. Ruth si občas povzdechne ve stylu "Kdybych tehdy věděla, jak vše dopadne!" a podobně. Díky tomu, že se v příběhu poměrně poskakuje z různých vrstev minulosti do přítomnosti a podobně, je třeba ději věnovat trochu víc pozornosti, aby čtenář věděl, kde se zrovna časově pohybuje.

Autorka knihy, Bev Thomas, má sama praxi v oboru psychologické terapie. To jsem si přečetla až po dočtení knihy, ale tak nějak mi to bylo jasné už během čtení. Je to poznat a to je super. Nejde o povrchní popisy schůzek psychologa a pacienta, jak tomu ve spoustě thrillerů bývá. V knize Dost dobrá matka je samotným sezením věnován velký prostor. Ruth stejně tak ve své mysli sezení s pacienty probírá a tím čtenáře obeznamuje s důvody různého chování. Kromě sezení s Danem totiž sledujeme i další pacienty. Některé, kteří jsou přímo pacienty Ruth, některé, o kterých jí vypráví kolegové. Dozvídáme se o velkém množství tragických osudů. A nejděsivější na tom je, že všechny jsou tak reálné, že rozhodně i v reálném světě tyto tragédie spoustu lidí postihly. 

Nejde o takový ten v současné době běžný psychothriller, který je plný šokujících zvratů a překvapení. Jde o čtení, které působí mnohem více realisticky a částečně čtenáře seznamuje s prací psychologa. Uvědomila jsem si, že přesto, že mě tato práce dříve zajímala a uvažovala jsem o studiu v tomto oboru, udělala jsem dobře, že jsem se do toho nepouštěla. Určitě bych měla problémy, které se například objevily u jedné Ruthini kolegyně, která s prací začínala. Nedokázala si udržet odstup. A ta spousta depresivních příběhů, se kterými se musí psychologové potýkat několikrát za den? Díky knize jsem si uvědomila, jak moc náročné to je. Právě díky tomu nejde o jednoduché čtení, pokud si zrovna sami procházíte náročným obdobím, s knihou bych počkala, až na "lepší časy".

Dos dobrá matka na mě opravdu zapůsobila, doznívají ve mně takové depresivnější pocity. Samotný příběh je však velice působivý a velmi mě bavil. Kniha se velmi dobře čte, stránky ubíhají samy. Pokud vás baví psychologické romány všeobecně a zároveň byste chtěli zkusit i beletrii, která jde více do hloubky, a ne jen po povrchu, rozhodně Dost dobrou matku zkuste. Knize dávám 75 %.

Za poskytnutí recenzního výtisku knihy Dost dobrá matka moc děkuji nakladatelství LEDA. Knihu si můžete pořídit přímo tady na jejich e-shopu, kde si můžete přečíst i ukázku a v případě registrace si knihu můžete pořídit se slevou 20 %! :-)

9 komentářů:

  1. Uuuu, takovýhle psycho věcičky mám ráda! Vždy mě hrozně zajímalo, jaká ta práce psychologa/psychiatra je. Podle mě to musí být i dost děsivé 😀

    OdpovědětVymazat
  2. Tak to zní moc dobře. Určitě knihu zkusím, až budu mít na tento žánr chuť. :)

    OdpovědětVymazat
  3. Tak mě si teda nalákala! Zrovna jsem se rozhlížela po něčem napínavém, ale trochu jiném doposud nečteném!

    OdpovědětVymazat
  4. Obálka vypadá bombově a psycho mám hodně ráda. Rozhodně jsi mě navnadila! :)

    OdpovědětVymazat
  5. Na první pohled Dost zajímavý název. :)) Zaujala jsi mě, po knize se podívám. :)

    OdpovědětVymazat

Každý komentář mi udělá velkou radost a moc za něj děkuji. :-)