@bettypavkova

úterý 20. března 2018

Frankenstein - Mary Shelley




Světově proslulý hororový román. Dramatický příběh vynálezce a jeho vynálezu.

Mladý vědec Viktor Frankenstein stvoří umělého člověka, monstrum ohyzdné podoby s nadlidskou silou. Umělý člověk svou obrovskou sílu po prvních trpkých zkušenostech zasvětí mstě a zkáze. Zloba je směřována hlavně proti rodině jeho tvůrce – vynálezce Frankensteina.


Kdo by nevěděl, o čem je vlastně Frankenstein? Ale upřímně. Kdo si nemyslel, že monstrum se jmenuje Frankenstein? A ještě upřímněji? Kdo ví jenom o monstru, ale knihu vlastně nečetl? Přesto, že žánr horor je mojí srdeční záležitostí, tahle klasika mi chyběla nejen na přečteném seznamu, ale i v knihovně a tak jsem si jednoho dne sedla k netu, objednávala, objednával a najednou Frankenstein ani ne za stovku. No musel být můj!

Do příběhu jsme uvedeni formou dopisů, které jsou důležitým bodem celého příběhu. Důležitost dopisů je pro naši současnost jasnou výpovědí tehdejší doby. Stejně tomu je i v jiných starších dílech, napadá mě například Jane Austen a osobně v dopisech v knihách vidím obrovské plus a kouzlo. 
Po několika stranách dopisů se dostáváme k samotnému příběhu, který Viktor Frankenstein vypraví muži, který ho následně přepisuje a zasílá své sestře. Trochu zamotané, ale ve výsledku velmi efektivní. 

Příběh je čtivý. Mary Shellyová, která se slávy bohužel nedožila psala opravdu čtivě. Součástí příběhu jsou i delší popisy, které by mohly někomu vadit, ale vzhledem k stylu, jakým jsou napsané, ubíhá i jejich čtení velice rychle a podle mě děj perfektně doplňují. Popisy takového stylu mi vlastně v současné literatuře dost chybí. Čtenář má pocit, že se prochází přírodou společně s hlavním hrdinou.

Frankenstein ovšem není nechutným hororem plným krve a vnitřností. Je o vztazích, o člověku, o společenském vývoji. O tom, co je důležité a co není. Čeho si má člověk vážit a čemu se věnovat a i o tom, kdo všechno cítí smutek. 

Frankenstein mě mile překvapil. Čekala jsem vlastně něco mnohem tvrdšího, něco opravdu "hororového" a brutálního, něco z čeho nebudu moct spát. Frankenstein je úplně jiný. Možná se dá říct, že je trochu poznat ženský rukopis (i když na tu dobu rozhodně hodně inovativní!), ale já to ocenila. Důraz je zde kladen na psychologii postav a na vztahy mezi nimi. Pokud nemáte rádi krváky a brutalitu v knihách, Frankenstein bude to pravé pro Vás!

V procentech bych knize dala 80. A rozhodně ji zkuste. Klasik není nikdy dost a tahle je rozhodně jedna z těch zajímavějších i pro lidi, kteří nijak extra nečtou. :-) Takže tip k maturitní četbě? Jednoznačně!

4 komentáře:

  1. Pěkná recenze. Patřím do skupiny, která o Frenkensteinovi ví, ale knihu nečetla. :) Docela jsi mě překvapila, že se nejedná o extra strašidelný čtení, po pravdě jsem to očekávala. :))

    OdpovědětVymazat
  2. Skvělá recenze :) Já se Frankesteinovy zatím vyhýbala, protože jsem si právě myslela, že to bude dost hororové :) A já se u hororů klepu :D Ale jestli to tak brutální není, jak píšeš ve své recenzi, tak bych to mohla vyzkoušet :)

    OdpovědětVymazat
  3. Ja som to mala s Frankensteinom práve naopak, čakala a tešila som sa na klasický horor, napätie, záhadnosť a preto som bola trochu sklamaná, lebo som dostala niečo iné. Avšak na tú dobu, kedy bola kniha napísaná je to príbeh naozaj skvelý a aj teraz sa číta dobre :-) Záleží čo čitateľ od knihy chce a očakáva :-)

    OdpovědětVymazat
  4. Mně se Frankenstein docela líbil. Četla jsem to v mobilu a v angličtině na podzim v rámci prjektu My čteme a myslím, že jsem tomu dala čtyři hvězdičky. Takže taky tak těch osmdesát. :)

    OdpovědětVymazat

Každý komentář mi udělá velkou radost a moc za něj děkuji. :-)