@bettypavkova

středa 24. dubna 2019

Zlatý dům - Natasha Solomons



Strhující rodinná sága volně inspirovaná osudy Rothschildů.


Goldbaumovi jsou nejbohatší a nejvlivnější židovská rodina své doby. Na rodinných setkáních se vypráví příběh, jak zakladatel rodinné tradice rozeslal pět svých synů z ghetta do pěti velkých evropských měst, aby tam založili bankovní domy. O několik generací později je pět větví rodiny pevně zakotveno v Anglii, Francii, Německu, Švýcarsku a Rakousko-Uhersku a zvažují založení nové pobočky v Americe. Ale píše se rok 1912, a přestože to tak ještě nevypadá, Evropa nezadržitelně směřuje k válce, která nakonec postaví jednotlivé větve Goldbaumů na opačné strany pomyslné barikády.

Když se kniha Zlatý dům objevila mezi novinkami nakladatelství Beta, byla jsem nadšená. Anotace totiž slibuje rodinnou ságu. A rodinné ságy já zbožňuju. Baví mě sledovat osudy členů rodiny a jejich příběhy mě často dočista pohltí. Podařilo se to i Natashe Solomons v knize Zlatý dům?

Příběh o bohaté židovské rodině Goldbaumů Vás nejprve zavede do roku 1911, do Vídně. Hlavní hrdinka je Greta, mladá dívka, která se musí provdat. Podle tradic za příbuzného z rodu Goldbaumů, kteří jsou rozeseti po celém světě, kde vedou jednotlivé Goldbaumovic banky. Greta má být provdána za Alberta. Mladšího syna Goldbaumových z Británie. Kromě Grety sledujeme jejího bratra Otta, bratrance Henriho... Greta je však postavou stěžejní.

Goldbaumové jsou bohatý židovský rod, který se rozutekl do celého světa. Díky jejich bohatství se v knize přenášíme do vyšší společnosti a života v luxusu. Autorka krásně popisuje luxusní sídla, ve kterých se Greta pohybuje. Později se dočkáváme pestrých popisů zahrad, které v Gretině životě taktéž sehrávají výraznou roli.
Autorka si s popisy opravdu hraje a to je jedna z věcí, která mi na knize učarovala. Nemusíte se bát zdlouhavých popisů, které Vás unudí k smrti. To vůbec ne. Natasha Solomons dokázala vystihnout ten kouzelný moment, kdy bohaté popisy úžasně doplňují příběh a napomáhají vykreslovat jeho atmosféru, zároveň však nenudí a nezpomalují děj.

Kniha se celkově velmi dobře čte. Určitě tomu napomáhá i to, že od samého začátku se Gretin příběh začne rozvíjet na plné obrátky. Nejprve je Vám líto, jaký osud ji vzhledem k jejímu postavení čeká. Po pár kapitolách Vám zase dojde, že ten osud, který jste jí tolik nepřáli, není až tak hrozný, jak být mohl, a dokonce začíná vypadat nadějeplně a Vy si říkáte, že Greta možná trochu přehání. Tím ale nechci říct, že je Greta nesympatická postava. Mě si získala (nejen ona, ale i ostatní z klanu Goldbaumů) a působila na mě opravdu hodně realisticky. Greta není dokonalá, je tak trochu tvrdohlavá a svérázná. Zároveň je ale obětavá, pomáhá těm, kteří to potřebují, i když se to její rodině ne vždycky zamlouvá. Stejně tak se snaží stát proti konvencím své doby, kdy jsou ženy stále ještě na nižší pozici než jejich mužští protějšci.
Rodinné ságy většinou obsahují velké množství postav, které se čtenáři často pletou. U Zlatého domu jsem se v postavách orientovala perfektně. Autorka vykreslila zajímavé charaktery - jeden rod, ale přesto rozdílné postavy jak díky prostředí ve kterém zrovna oni vyrůstali ale i díky charakterovým rysům jednotlivců.

Na knize Zlatý dům je podle mě skvělá ještě další věc (ona kniha je skvělá celá...). Autorka nechala reálné dějiny velmi zajímavě zamíchat osudy svých postav. Samozřejmě tím nejvýraznějším, co hrdiny ovlivní, je první světová válka. Objevují se zde ale například i náznaky vzrůstajícího antisemitismu nebo potopení Titanicu. V neposlední řadě autorka také využila postavení žen v dané době. Kupříkladu se zde objevuje otázka "nevhodného" oblečení, které se Gertě líbí. Celkově mě kniha přivedla i na několik myšlenek, týkajících se historie, které jsou ve své podstatě jasné, ale možná každého hned nenapadnou. Tedy alespoň mě nikdy nenapadlo spojit dohromady válku a porody. Porody se však během války staly opět mnohem nebezpečnější - lékaři byli na frontě, materiál taktéž a péče o rodičky se díky tomu velmi zhoršila...

Zlatý dům pro mě byl úžasným čtením. Vždycky jsem věděla, že mám rodinné ságy moc ráda, ale Zlatý dům ve mě odstartoval vyloženou vášeň vůči tomuto žánru. Děj krásně plyne, postavy si neskutečně oblíbíte. Celkově mi kniha tak trochu připomněla klasiky, kteří obsáhlé rodinné ságy psali a věnovali se v nich osudům svých hrdinů na pozadí reálných historických událostí a myslím si, že na tyto velikány autorka velmi dobře navázala.
Rozhodně bych zde chtěla zmínit, že pokud se Vám líbila populární trilogie Panský dům, Zlatý dům je přesně tou knihou, po které byste měli sáhnout. Osobně mi Zlatý dům přišel lepší, mnohem lépe se mi do něj začítalo.

Já Zlatému domu nemám co vytknout. Pro mě šlo opravdu o knihu, která byla ušitá mně na míru a už teď koukám na další rodinné ságy, které bych si chtěla přečíst. Snažila jsem se zjistit, zda jde o úvodní díl série, ale bohužel pravděpodobně ne a bude to stand alone kniha. Světe div se, většinou už mě trochu děsí, kolik se objevuje nových prvních dílů sérií... tady ne. Tady jsem vyloženě smutná, že se pravděpodobně s postavami už nepotkám. Přitom posunout osudy této židovské rodiny do doby druhé světové války by bylo určitě zajímavým námětem. Nezbývá mi než doufat, že se autorka nakonec k osudům rodiny Goldbaumů ještě přece jenom vrátí.
Knize dávám 95 %!

Za poskytnutí recenzního výtisku knihy Zlatý dům děkuji Nakladatelství Beta. Knihu si můžete objednat například přímo tady na jejích e-shopu. :-)


2 komentáře:

  1. Tak na tohle jsi mě neskutečně nalákala 😀. Také mám ráda rodinné ságy a ještě radši takovou tu starší dobu, tak že bych po ní sáhla? Panský dům jsem nečetla, ale popisem mi dost připomíná o dost starší knihu Údolí rozhodnutí, které četla mamka, ale hrozně se jí to líbilo, takže toto ve srovnáním s tím asi nebude špatná volba 😀.

    OdpovědětVymazat
  2. Rodinnou ságu jsem teprve před pár dny zkusila. Jedná se o Slepou mapu a stále ji mám rozečtenou. Ale teda je dost zajímavá, takže věřím, že Zlatý dům též zkusím. Navíc zní dost zajímavě a za zkoušku to stojí. :)

    OdpovědětVymazat

Každý komentář mi udělá velkou radost a moc za něj děkuji. :-)