@bettypavkova

úterý 5. listopadu 2019

Naprosto pozoruhodná věc - Hank Green



Jsou tři hodiny ráno a třiadvacetiletá April se vrací domů z práce. Po cestě si všímá obří sochy. Vypadá jako tři metry vysoký Transformer, oblečený v samurajském brnění. S kamarádem Andym ho natočí na video, které posléze umístí na YouTube. Tím se jejich dosavadní životy naprosto změní. Video se totiž stane virálním a obletí téměř celý svět. April se rázem ocitá v centru intenzivní mediální pozornosti.

Ke knize Naprosto pozoruhodná věc jsem se dostala dosti náhodou. Dorazila mi jako dáreček od Knihy Dobrovský. Bylo to překvápko, ale po detailnějším přečtení anotace jsem si říkala, že jsem vlastně asi ten pravý, kdo by si knihu měl přečíst.
Byla jsem varována, že je třeba knihu číst s otevřenou myslí. Že je něčím novým a že je třeba brát na to zřetel. Že se v ní kombinuje mnoho námětů. Menší obavy tam byly, nebudeme si nic nalhávat. Jak to nakonec dopadlo?

Autorem knihy je Hank Green. Ano. Green. Asi znáte Johna Greena. Autora bestsellerů jako jsou Hvězdy nám nepřály, Hledání Aljašky nebo třeba Papírová města. No. Ehm. Díky Bohu. Kniha Hanka Greena nemá s těmi jeho bratra nic společného. Ano. Díky Bohu. Patřím mezi menšinu, která se nerada nechává násilně rozbrečet a tvorba Johna mi nějak nesedí. Ale ta Hankova? Ta už vypadá o poznání lépe!

Mladá dívka, April, objeví zajímavou sochu. Alespoň si myslí, že je to socha. S kamarádem natočí video se sochou, hodí ho na YouTube... a než se April probudí, jsou z nich osobnosti v internetovém světě. Video sdílí skoro každý!

Hlavní hrdinka je právě April. A je vážně něco. V knize popisuje události, které zažívá, nesmírně vtipně. Bestsellerový autor Lev Gorssman napsal, že April budete chtít okamžitě za svoji nejlepší kamarádku. Upřímně? Ani náhodou. April rozhodně není člověk, se kterým byste chtěli trávit moc času. Má problémy, o kterých ví, ale k lidem se díky tomu nechová dvakrát hezky. Obzvlášť k těm, kterým na ní záleží. I přesto mi však byla nesmírně sympatická. Ale pouze jako dobře vytvořený charakter. Lidský. Má klady i zápory. Ale za kamarádku bych ji vážně nechtěla. Je vtipná a hlavně skvěle sarkastická. A to já ráda.

Přiznávám se, že přesně nevím, co vám o příběhu říct - aby toho nebylo moc, nebo zase málo. Ale řeknu vám tohle. Je zde spojeno hodně žánrů. Je tu tak trocha sci-fi. (Žádné hard sci-fi, prosím. Takové příjemné sci-fi). Zároveň je tu i jistý společenský přesah. A ten mě bavil nesmírně. Tímto tématem je sláva. Sláva v dnešní době. Jak jednoduché může být, aby se z vás stala hvězda sociálních sítí - a také to, jak vás to může pohltit, když na to nejste připraveni. Kniha částečně ukazuje pozadí slávy na internetu a mně se to strašně líbilo. Právě to, jak současná a moderní kniha je. Jsou tam sociální sítě, jsou tam aktuální písničky a právě i aktuální problémy. 

Na příběh se dá nahlížet hlavně ze dvou úhlů. Buď jako na sci-fi, nebo jako obraz dnešní společnosti. Já jsem si vybrala tu druhou možnost a sci-fi část brala jako doplněk. Hanku Greenovi se podařilo něco, co je na první pohled skoro nezvládnutelné. Propojil velice vtipné, až sarkastické popisy a vnímání světa hlavní hrdinky s velmi vážným a aktuálním tématem, které je ve své podstatě velmi děsivé a smutné. V knize ukazuje obraz soudobé společnosti. A když se nad příběhem zamyslíte, je až děsivě realistický. Naše chování, naše povrchnost... vše tu je. Ve své podstatě jde o nesmírně vtipné čtení. A zároveň i velice vážné. Nezvyklá kombinace, ale funguje výborně. 


V knize nechybí přátelství i trocha lásky, napínavý děj, vývoj hlavní postavy. Hank Green použil spoustu věcí, kterou má rád. Hlavní hrdinové se poznali na umělecké škole a tak se tu objevuje i umění. April a její kamarádi se dostanou i k plnění různých úkolů, některé z nich jsou logické až matematické (Hank se nám v pár odstavcích pokouší vysvětlit šestnáctkovou soustavu, tu znám, takže jsem nebyla zmatená, ale klid, jde opravdu jen o pár odstavců a když ji nepochopíte, nic se nestane :-D). Jsou tu počítače. Je toho opravdu moc, ale překvapivě, kniha jako celek nepůsobí přeplácaně. 
Sama jsem překvapená, jak moc se mi Naprosto pozoruhodná věc líbila. Nejsem si jistá, jestli vám recenze na tuhle knihu budou dělat o knize jasný obrázek. Je totiž opravdu pozoruhodná a názor si na ni na základě recenzí asi budete tvořit dost špatně. Já vám ve finále můžu jen říct, že mě tohle vážně moc bavilo a pokud chcete zkusit přečíst něco jiného, vtipného i vážného a zároveň prudce originálního, Opravdu pozoruhodná věc by si k vám rozhodně měla najít cestu!
Knize dávám 95 %.

Kniha Naprosto pozoruhodná věc vyšla pod značkou Fobos. Za poskytnutí knihy moc děkuji Knihy Dobrovský. Knihu Naprosto pozoruhodná věc si můžete objednat přímo tady na jejich e-shopu! (A můžete tam mrknout i na ukázku! :-))

7 komentářů:

  1. Myslím, že tato kniha není pro mě. Co jsem na ni tak koukala, tak mě ani moc nezaujala. :/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já musím říct, že bych ji jinak úplně minula a nakonec jsem strašně ráda, že jsem se k ní dostala. :-)

      Vymazat
  2. Čeká na mě na poličce! Docela jsem zvědavá, ne-li se děsím, čeho se mi dostane, ale prostě iiii! Brzy na ní dojde! 😀

    OdpovědětVymazat
  3. tvoje recenze zní hodně dobře, ale jinak mi to přijde strašně nějak celé propletené :D Jak píšeš, je tam hodně žánrů dohromady, ale to mi úplně nesedí :)

    OdpovědětVymazat
  4. Kolem knihy jsem několikrát prošla a ani mě napadlo více se na ní zaměřit, což byla velká chyba. :) Podle toho jak ji popisuješ... nutně se po ní musím podívat. :)

    OdpovědětVymazat
  5. Jmenuji se Miroslava Němcová, z regionu Český Krumlov (Česká republika). Po 12 letech manželství jsme byli s manželem v jedné z trav, dokud mě konečně neopustil a přestěhoval se do Kalifornie, kde jsem s jinou ženou. Cítil jsem, že můj život skončil a mé děti si myslely, že už nikdy neuvidí svého otce. Snažil jsem se být silný jen pro děti, ale nemohl jsem ovládnout bolest, která trápí mé srdce, moje srdce bylo plné smutku a bolesti, protože jsem byl do svého manžela opravdu zamilovaný. Každý den a noc o něm přemýšlím a vždy si přeju, aby se ke mně vrátil, byl jsem opravdu naštvaný a potřeboval jsem pomoc, takže jsem hledal pomoc online a narazil jsem na web, který navrhl, že Dr. Osagiede může pomoci získat zpět věci rychle. Cítil jsem, že ho vyzkouším. Kontaktoval jsem ho a řekl mi, co mám dělat, a udělal jsem to, pak mi udělal kouzlo Láska. O 48 hodin později mi můj manžel opravdu volal a řekl mi, že mi a dětem tak moc chybí, tak úžasné !! Tak se vrátil tentýž den s velkou láskou a radostí a omluvil se za svou chybu a za bolest, kterou způsobil mně a dětem. Od toho dne bylo naše manželství silnější než předtím, díky Dr. Osagiede. on je tak mocný a já jsem se rozhodl podělit se o svůj příběh na internetu, že Dr. Osagied skutečné a silné kouzlo kouzlo, že budu vždy modlit, aby žili dlouho pomáhat svým dětem v době potíží, pokud jste tady a potřebujete své Ex zpět nebo se váš manžel přestěhoval do jiné ženy, už neplakejte, kontaktujte toto mocné kouzlo. Zde je jeho e-mailová adresa: doctorosagiede75@gmail.com nebo whatsapp +2349014523836 viber na +2349014523836

    OdpovědětVymazat

Každý komentář mi udělá velkou radost a moc za něj děkuji. :-)